Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Bingolotto i topp

Publicerad: 8 December 2015, 22:07
Uppdaterad: 9 December 2015, 10:56

25-årsjubilerande ”Bingolotto” spöar ”Postkodlotteriet” med bred marginal.


Efter ett kvarts sekel i tv-rutan svarar fortfarande 23 procent att de upplever ”Bingolotto” som ”spännande”, enligt en mätning från Yougov.

– Förutom att det är ett lotteri i botten så tror jag att nyckeln är interaktiviteten – att folk ringer in, och att man aldrig vet vem som ska dyka upp i luren, säger Henrik Lindroth, och fortsätter:

– Det är verkligen ett tvärsnitt av Sveriges befolkning, både ålders­mässigt och geografiskt.

Är det någon grupp du upplever att ni har svårare att nå?

– Vi har ju en något äldre målgrupp, så är det. Vi är starkast i 50 plus. Men jag kan inte säga att vi direkt strävar efter att föryngra oss.

– Det är ju också generellt så att de som tittar på linjär-tv är lite äldre.

30 procent uppger att de förknippar ”Bingolotto” med ”glad”. Motsvarande siffra för det andra stora tv-lotteriet, ”Postkodlotteriet”, är 14 procent.

– Vi har ju haft många program­ledare genom åren, just nu är det Ingvar Oldsberg, och jag tror att han upplevs som väldigt glad.

– Det handlar också om den varma, avslappnade, atmosfär vi har i studion, som gör att gäster och publik kan släppa garden lite – det syns i rutan också.

Folkspel laddar nu för uppesittarkvällen den 23 december.

– Sen går vi rakt på nyårsbingo, det är en intensiv period för oss.

All kommunikation görs inhouse, med hjälp av inhyrda produktionsbolag. Mediebyrå är Mediacom.

null

null

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.