Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Bibi Rödöö om sina 20 somrar på P1 – "Sommar är inget jobb, det är en livsstil"

Publicerad: 16 April 2016, 09:00
Uppdaterad: 18 April 2016, 07:52

LÖRDAGSINTERVJUN: Just i dag har den sista Sommarvärden bokats in och arbetet inleds direkt med att förse hennes white-board med rosa och blå post-it lappar, rosa för kvinnor och blå för män. Bibi Rödöö sitter i sitt tremodulskontor på Sveriges Radio med ett leende över läpparna.


Ämnen i artikeln:

P1Sveriges Radio

– Det här innebär att jag från och med idag sitter i det hemliga rummet, säger hon med ett viskande tonläge.

Hon har jobbat som programchef för Sommar i P1 i 20 år. En position som format henne genom årens lopp och gjort henne till den chef hon är idag.

Programserien saknade en känsla av energi och modernitet och det var då 1996 Bibi Rödöö fick ta sig an uppdraget att vitalisera programmet.

– När jag började min tjänst var jag 36 år och trebarnsmamma. Jag fick sno ihop första säsongen 1997 med kort startsträcka och jobbade väldigt hårt. Mina barn fick följa med mamma på jobbet på helgerna och åkte rollerblades fram och tillbaka till printern för att hämta alla "nej-tack-svar".

Flera av de idéer hon då hade kring presskonferensen och programmet passade inte riktigt in i det ordinarie Sveriges Radio-tänket och resurserna saknades. Barnen och dåvarande maken fick hoppa in och sätta upp tält och göra kartong-ansikten på värdarna. Idag har programmet fått bättre resurser och många medarbetare på Sveriges Radio är inblandade.

– Det är helt sjukt, jag har jobbat med Sommar i 20 år nu. Tänk vad mycket jag fått vara delaktig i!

Inför årets ”Sommar i P1” har hon och och kollegan Agneta Ekberg Jakobsen förstärkts av två redaktörer, journalisterna Elisabeth Åsbrink och Johar Bendjelloul.

– Jag förklarade för Elisabeth idag att klistret på de där post-it lapparna kommer försvinna till slut. Så mycket flyttas runt tills vi är i hamn.

Hur känns det att ha jobbat med samma format så länge?

– Det var ju Tage Danielsson som initierade Sommarprogrammen 1959. Jag har alltid haft denna kloka man på axeln gällande mina beslut och tänkt "Vad skulle Tage ha tyckt?"

Enligt henne är "Sommar i P1" humlan som inte kan flyga och en av de få kvarlevande lägereldarna.

– Vi gläds oerhört åt den växande och stora efterhandslyssningen och det fascinerande i fjol var att FM-lyssningen inte minskade utan ökade. Vi får fler nya, unga lyssnare via poddarna och lyckades behålla de som väljer att sätta på radion när programmet sänds.  

Hur går tankarna när ni ska välja ut sommarpratarna?

– Fokus är alltid att vi väljer personer som har en historia att berätta och gärna de som vill berätta den på ett fängslande sätt. Vi har också många personer som inte är vana att skriva manus och välja musik och då hjälper vi dem med vårt yrkeskunnande.

Programchefen har även märkt att det funnits ett sug efter kunskap de senaste åren.

– Vi valde medvetet flera Sommarvärdar med speciella kunskapsområden förra året och de blev väldigt avlyssnande och spridda i sociala medier. Det är så mycket tyckande i dagens sociala medier och källkritiken är under all kritik och det är en farlig utveckling i ett samhälle. Då är det bra att vi kan förmedla kunskap till många på ett lustfyllt sätt.

Finns det något program som du tyckt lite extra mycket om?

– Jag är ärligt talar stolt över alla som medverkat på Sommar, men ett av de program som ligger mig väldigt varmt om hjärtat är frilansjournalisten Mustafa Cans Sommar från 2003. Det handlade om den kärlek han kände till sin mamma och världens alla mödrar. Hans familj flydde från Turkiet och då var vi många som satte oss ner och glömde tid och rum när det sändes, säger hon och fortsätter:

– Jag gillar känslan av att sitta och lyssna och tänka, ”aha det är så det är” eller ”aha det är så det känns”. Man lär sig om andra människor och är inte så snabb på att döma. Medierna idag går så mycket pang på medan Sommarvärdarna tänker igenom noga vad som är omistligt för dem och så jobbar vi hårt tillsammans för att nå de magiska ögonblicken.

Bakom kulisserna har "Sommar i P1" byggt väldigt mycket på relationerna med värdarna. Enligt Bibi Rödöö blir pratarna sårbara efter de sänt sina program då många väljer att prata ut om känsliga saker ur deras egna privatliv.

– Det är roligt att göra någonting där man får mycket feedback men det är också obarmhärtigt. Många pratare tycker det känns jobbigt att recenseras av journalister. Man recenserar ju deras liv. Annika Östberg fick mycket näthat efter presskonferensen, men efter hennes sändning kom det tack-kort istället.

Hur ska ni marknadsföra er till sommaren?

– Vi låter innehållet tala, vi har ju ingen dyr reklambyrå inkopplad för det. I fjol var det 100 journalister på vår presskonferens, säger Bibi Rödöö och fortsätter:

– Jag kunde inte låta bli att skämta med Fredrik Reinfeldt om det när vi var samlade inför presskonferensen, att det var fler journalister där än vid ministerutstämningar på Rosenbad.

Bibi Rödöö känner stor empati för sommarpratarna och förstår deras nervositet inför uppdraget och har därför valt att lätta upp stämningen vid ett flertal tillfällen. Ett år drog hon till och med upp kjolen och sa ”Titta, jag har mamelucker för att det är så himla kallt”.

– De lägger ofta förtroenden om sina liv i våra händer så jag känner ett stort ansvar.

Hur tror du att människor kommer reagera på årets lista?

– Jag hoppas att folk kommer tänka, ”åh det här vill jag höra”, eller ”vem är det där? Den där personen skulle jag vilja upptäcka”.

Vill du fortsätta med Sommar i P1?

– På ett sätt förvånar det mig mycket att jag är kvar på samma ställe och inte velat gå vidare. Men på ett annat sätt förstår jag mig själv. För det finns nog inget som är lika positivt och nära som Sommar. Men det är också tärande i den andra vågskålen. Jag instämmer med det min produktions-assistent sa en gång: "Sommar är inget jobb, det är en livsstil."

Johanna Holmgren

johanna.holmgren@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

P1Sveriges Radio

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.