Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Betal-tv tappar intäkter

Publicerad: 12 April 2016, 06:19
Uppdaterad: 12 April 2016, 06:33

Marknaden för betal-tv bromsar in – streamingtjänster bakom tappet.


Ämnen i artikeln:

Mediavision

Enligt en analys från Mediavision köpte de svenska hushållen betal-tv-abonnemang från operatörer som Com Hem, Boxer och Telia för totalt 9 miljarder kronor under 2015. Det är en minskning på 11 miljoner kronor, eller 0,1 procent, jämfört med 2014.

Ett trendbrott, skriver Mediavision i analysen, och ”en klar inbromsning”.

Anledningen är den ökade konkurrens från onlinetjänster som Netflix och HBO. Betal-tv online omsatte förra året 1,6 miljarder kronor, enligt Mediavisions beräkningar. Det är en ökning på 400 miljoner kronor jämfört med 2014.

– Tidigare har betal-tv-operatörerna kunnat parera konkurrensen från nya onlinetjänster genom att paketera skickligt och hålla uppe priserna. Vi ser nu att intäkterna påverkas av det digitala skiftet. Betal-tv-operatörerna kommer att vara fortsatt starka spelare på tv-marknaden, men precis som i många andra medieindustrier blir digitaliseringens effekter alltmer uppenbara, säger Marie Nilsson, vd på Mediavision, i ett pressmeddelande.

Den svenska tv-marknaden omsatte 21,5 miljarder kronor i sin helhet under 2015. Det är en tillväxt på 2,4 procent jämfört med 2014.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Mediavision

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev