Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Betal-tv räddar kanalerna

Publicerad: 8 September 2009, 06:32
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:15

Tv-kanalernas strävan efter att bli mindre beroende av reklamintäkter lönar sig, enligt en rapport från Mediavision.


TV-kanalernas annonsintäkter har i år fallit med 360 miljoner kronor, enligt Mediavision.

Räddningens stavas betalt-tv, som trots lågkonjunkturen inte tappat abonnenter, enligt en rapport från analysföretaget.

Istället ökar antalet hushåll som köper betal-tv-abonnemang. För fem år sedan hade 60 procent av hushållen tillgång till betal-tv, i dag är siffran 90 procent.

Marknaden omsätter 8 miljarder kronor – och enligt Mediavision tillfaller runt 3 miljarder av pengarna tv-kanalerna. I år tror Mediavision på en ökning med mellan 300-400 miljoner kronor.

Det kan jämföras med reklamintäkterna, som uppskattades till 5 miljarder kronor förra året. I år förväntas de bli ännu lägre – Mediavision spår ett tapp på 600-700 miljoner kronor.

– På kort sikt möter tv-kanalerna en fortsatt tuff reklammarknad, vilket ökar betydelsen av mer stabila intäktskällor som betal-tv. På lite längre sikt, när konjunkturen vänder, har däremot tv-kanalerna stora möjligheter att öka intäkterna genom tv- och internetannonsering och nya betaltjänster för tv, t ex via webb, säger Jens Häger på Mediavision, i ett pressutskick.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.