Rörligt
Bertil Rosenlund: Extremt tufft för produktionsbolagen
Publicerad: 1 december 2016, 11:30
Uppdaterad: 1 december 2016, 11:54
Förra veckan meddelade Endemol Shine att Bertil Rosenlund, COO, lämnar företaget efter elva år. För Dagens Media berättar han att situationen är tung för produktionsbolagen i Norden och att kanalhusens pressade budgetar bland annat beror på långt framskriden teknisk innovation.
– Det är och har varit en extremt tuff produktionsmarknad i Norden, framför allt i Norge, säger Bertil Rosenlund till Dagens Media.
Efter elva år i flera olika roller väljer han nu att lämna Endemol Shine Nordics.
– Det var rätt tillfälle för mig att gå vidare.
Finns det någon schism bakom att du lämnar?
– Nej verkligen inte, men jag blir glad om folk är förvånade över att jag slutar. Då har man jobbat hårt och visat att man inte är någon som går omkring och sprider missnöje.
Bertil Rosenlund säger att Endemol Shine är det enda produktionsbolaget som gått ”okej” på den svenska marknaden. Bland annat på grund av internationella succéer som ”Bron”. Pressade budgetar efter minskade investeringar i tv och dämpad aptit på linjärt tittande har lett till en ansträngd situation för de nordiska produktionsbolagen.
Något som kanske blev som tydligast när nyheten om Thelma/Louise konkurs briserade.
– De nordiska länderna är långt före andra länder när det kommer till att ha bredband. Det har öppnat upp för aktörer som Netflix och lett till att kanalhusen får mindre budgetar. Då drabbas produktionsbolagen.
Var Bertil Rosenlund tar vägen nu vet han inte, men det lutar åt något ideellt.
– Jag ska ta det lite lugnare. Det är en fantastisk rolig bransch men också väldigt tuff. Samtidigt kommer det nya unga till branschen som är otroligt hungriga. Det är dags för mig att gå vidare, säger Bertil Rosenlund.