Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

”Bäst om Discovery köper SBS”

Publicerad: 7 November 2012, 13:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:03

Tre riskkapitalbolag uppges slåss om SBS Nordic, med Kanal 5 och Kanal 9 i Sverige. Något som inte gynnar den kommersiella tv-marknaden, enligt de mediebyråer som dagensmedia.se har pratat med.


Ämnen i artikeln:

MTGSBSKanal 5

Tre riskkapitalbolag och ett mediehus uppges vara spekulanter när KKR/Permira-ägda Prosieben Sat 1 vill sälja SBS Nordic, som i Sverige driver Kanal 5 och Kanal 9. En affär som kan rita om kartan för annonsörerna på den svenska tv-marknaden, som under de senaste åren har präglats av högt tryck, översålda kanaler och höjda priser.

Enligt Reuters och Kampanje.com är det riskkapitalbolagen BC Parters, EQT, Providence Equity Partners och mediehuset Discovery Communications som har visat intresse för affären, som enligt medieuppgifter har en prislapp på uppemot 14 miljarder svenska kronor.

Johan Eidmann, vd på Bizkit, och Mediacoms tv-chef Patrick Wallin ser uppenbara risker med ett riskkapitalbolag som köpare.

– Det bästa för branschen är om ett medie- eller kanalhus köper SBS, dock inte ett stort befintligt. De är till skillnad mot ett riskkapitalbolag mer långsiktiga och ansvarstagande när det gäller den kommersiella tv-branschen, säger Johan Eidmann och fortsätter:

– Det finns inga långsiktiga ambitioner, inget särskilt ansvarstagande, vilket kan skada branschen. Alltså är det bäst om Discovery köper SBS.

Enligt Patrick Wallin är det troligt att ett riskkapitalbolag inte vill ta stora långsiktiga investeringar för att utveckla SBS som mediehus i den snabba omvandling som hela mediemarknaden är inne i.

– Långsiktiga vinster, att stärka upp sig i det nya medielandskapet och vara först på bollen, brukar inte primärt vara i fokus. Istället brukar man vilja vrida upp vinsterna kortsiktigt för att kunna sälja av med vinst, säger han.

För SBS kanaler kan Discovery Communications som ägare innebära vissa fördelar, till exempel stordriftsfördelar och möjligheten att få tillgång till mer innehåll.

För annonsörer finns det däremot en risk, menar Patrick Wallin.

– Fördelen med ett riskkapitalbolag i stället för en befintlig aktör som köpare är att antalet kanalhus att prata med blir lika många, det vill säga lika många säljare. Nackdelen är att det blir lite färre leverantörer. Det är alltid bättre att ha fler alternativ, säger Patrick Wallin.

I Sverige och Norden är Discovery Communications dock ingen storspelare.

– Det är ingen katastrof, vilket det hade varit om MTG skulle köpa. Fördelen med ett mediebolag som ägare är ju att det är ett strategiskt köp och att man har en plan långsiktigt och att man redan kan något om affären, säger Patrick Wallin.

MTG, som visade intresse under en tidigare budgivning som inte ledde till någon affär, uppges enligt Reuters och Kampanje.com inte finnas bland spekulanterna denna gång. Det innebär att mediebyråerna och annonsörerna kan dra en lättnadens suck.

MTG:s vd Jørgen Madsen Lindemann har inte velat kommentera mediehusets eventuella roll i slaget om SBS Nordic.

– Hur jag än skulle formulera mig så skulle det bli spekulationer, sade han nyligen till nyhetsbyrån Direkt.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

MTGSBSKanal 5

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.