Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Barnkanalen tappar bland de yngsta

Publicerad: 26 September 2013, 09:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:33

SVT Barnkanalen tappar tittartidsandelar i målgruppen 3-6 år. Istället är det nätet som lockar.


Ämnen i artikeln:

SVT

Som Dagens Media kunde berätta i den senaste utgåvan ökar flera av de kommersiella barnkanalerna sina tittartidsandelar i år, jämfört med förra året.

Men jätten SVT Barnkanalen tappar något. Enligt MMS har kanalen en tittartidsandel på 26,4 procent under januari-augusti i år i målgruppen 3-14 år, vilket kan jämföras med 27,3 procent under motsvarande period förra året.

Enligt ytterligare statistik från SVT Barnkanalen är det i målgruppen 3-6 år som kanalen tappar tittare.

Där har tittartidsandelen gått från 46,8 procent helåret 2012 till 41,8 procent hittills i år. Däremot ökar kanalens tittartidsandel i målgruppen 7-11 år och går från 20,7 till 23,8 procent. I den äldsta målgruppen, 12-15 år, är tittartidsandelen oförändrad på 4,7 procent.

En stor del av tappet i den yngsta målgruppen förklarar kanalchefen och programbeställaren Safa Safiyari med att de i allt större utsträckning använder läsplattor och mobiltelefoner istället för att titta på linjär tv.

– Vi ser att den yngsta målgruppen tagit till sig internet och läsplattor på ett helt annat sätt än sina äldre kamrater. Och när tittandet blir allt mer fragmentariserat så börjar barnen också att titta på andra kanaler, säger Safa Safiyari.

– Men man ska också komma ihåg att 2012 var Barnkanalens bästa år någonsin. Dessutom gör ”Julkalendern” mycket för utfallet på helåret.

Vad innebär detta för tillväxten för Barnkanalen?

– De yngsta barnen är en jätteviktig målgrupp för oss, till exempel ”Bolibompa” bygger på 3-6-åringar. Tidigare har vi trott att det är i målgruppen 7-11 år som den största förflyttningen till nätet sker, så vi jobbar på att bli mer intressanta för de yngsta.

Läs mer om slaget om de allra yngsta tittarna i Dagens Media nummer 16, 2013.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SVT

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.