Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag15.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Barnhushåll driver på tillväxten inom streaming

Publicerad: 20 april 2021, 12:03

”Hushåll med barn har alltid varit centrala för medie- och tv-aktörerna eftersom de lägger mycket pengar på innehåll”, säger Mediavisions vd Marie Nilsson.

Foto: Genrebild av FG Trade/Getty Images

Hushåll med barn är starkt tillväxtdrivande på streamingmarknaden, enligt en analys av Mediavision.


Ämnen i artikeln:

Mediavision

Barnhushåll utgör en fjärdedel av alla hushåll medan medieköpen i dessa hushåll ligger på hela 33 procent av de totala medieutgifterna i Sverige, enligt siffror från Mediavision. 

Hushåll med barn under 18 år lägger 300 kronor mer per månad för medietjänster än hushåll utan barn (se siffror nedan). 

Det är främst SVOD-tjänster som driver på skillnaden i utgifterna. Mediavision konstaterar i sin analys att det främst är Netflix, Viaplay och Disney plus som tar en betydande andel här. 

Vidare gör Mediavision analysen att barnhushållen sannolikt kommer bli än viktigare för streamingaktörerna.

– Hushåll med barn har alltid varit centrala för medie- och tv-aktörerna eftersom de lägger mycket pengar på innehåll. Detta gäller även de digitala tjänsterna. Att erbjuda ett rikt barninnehåll är minst lika viktigt framåt, på en marknad som präglas av både stark konkurrens och ökad mognad, säger Marie Nilsson, vd på Mediavision, i en kommentar. 

Utgifterna för SVOD-tjänster i barnhushåll är nära 90 procent högre än i hushåll utan barn. 75 procent av hushållen med barn betalar under Q1 för minst en streamingtjänst. 

Källa: Mediavision

 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Mediavision

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.