Barncancerfonden i reklambyråpitch

Per Leander, verksamhetschef på Barncancerfonden, bjuder in fem reklambyråer i en pitch. Därmed riskerar nuvarande byrån Customers Only att tappa uppdraget.

Per Leander, tidigare kommunikationschef på Radiotjänst, är sedan februari i år ny verksamhetschef på Barncancerfonden.

Nu vill han förnya organisationens kommunikation – och söker därför en ny strategisk reklambyrå.

– Vi kommer att bjuda in fem byråer. Vi har ännu inte bestämt vilka, men om någon känner sig manad så får de räcka upp sin hand, säger Per Leander till dagensmedia.se.

Barncancerfonden har idag Customers Only som huvudbyrå.

– Det är den enda byrån som är klar bland de fem som vi ska bjuda in. De ska få en sportslig chans att vara med igen.

Det ligger inget missnöje bakom beslutet att upphandla ny byrå?

– Nej, absolut inte, då hade vi inte bjudit in dem i processen. Vi har en policy om att vi ska handla upp våra tjänster löpande.

Barncancerfonden, vars vision är att utrota barncancern, samlade under 2011 in 125,3 miljoner kronor, vilket var nytt rekord och en ökning med 18,5 miljoner kronor jämfört med 2010.

Per Leander har bland annat som mål att förbättra den digitala kommunikationen, samt att attrahera nya givare och samarbetspartners.

– Vi är jättenöjda med vårt nuvarande koncept med stolarna, men vi behöver bli ännu tydligare och bredda oss över fler medier, inte minst vad gäller den digitala biten.

Han berättar att marknaden för välgörenhetsorganisationer befinner sig i ett spännande skifte, vilket ställer högre krav på kommunikationen.

– Man går från att ha stått med bössan i hand, till att jobba på ett mer marknadsmässigt sätt. Det ställer krav på oss men också på vår kommunikationsbyrå. Vi måste ge ytterligare mervärden utöver att skapa en ”feelgood-känsla”.

Barncancerfonden har en begränsad mediebudget, men får som många andra välgörenhetsorganisationer en del utrymme gratis eller till kraftigt rabatterat pris.

Den stora trängseln i tv och hög beläggning hos partnern Clear Channel innebär dock att Barncancerfondens möjligheter att annonsera i traditionella medier är begränsade.

– Det här gör att vi måste bli mer kreativa för att nå ut. Den digitala delen och event är definitivt sådant som vi måste vara duktiga på, säger Per Leander, och fortsätter:

– Samtidigt är vår givarbas ganska traditionell, de använder traditionella medier, så vi kan inte bara gå digitalt, även om det skulle vara lockande.

Per Leander blev under sina år på Radiotjänst hyllad och rikligt prisbelönad för arbetet med hjälte-manéret, framtaget ihop med den idag nedlagda reklambyrån Draft FCB.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

Publicerad 2012-06-11 10.43Uppdaterad 2015-12-06 14.03

Dela artikeln: