Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Bakhysterin är här

Publicerad: 23 Oktober 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:50

Surdeg, cupcakes och macarons. Sverige har drabbats av en hysteri som stavas bakning och dessert – och som nu även nått tv-rutan.


Över 60 procent. Så mycket ökade tittarrekordet för TV4-gruppens nischkanal Sjuan när ”Hela Sverige bakar” hade premiär för nästan exakt en månad sedan.

Tittarsuccén, som tagit både mediebyråernas tv-rådgivare och kanalen med storm, är bara toppen av ett isberg som börjar med surdegshotellen på Södermalm i Stockholm.

– Det verkar finnas ett väldigt stort intresse för att titta på när folk bakar. Jag skulle absolut säga att det är en trend, säger Patrik Gullmander, tv-chef Maxus.

Men ”Hela Sverige bakar” är inte det enda bakprogrammet i rutan just nu. I systerkanalen TV4 går ”Leila bakar” medan TV8 sänder ”Top Chef”-spinnoffen ”Just Desserts”. I SVT:s klassiska ”Go’ kväll” bakas det också för fullt.

Emma Ohlin är tv-rådgivare på Carat och hon håller med Patrik Gullmander.

– Jag tycker absolut att vi kan se en baktrend i rutan just nu, och inte minst nu i och med succé­n för ”Hela Sverige bakar”.

Inspirationen har föga förvånande hämtats från USA och Storbritannien.

– Just ”Hela Sverige bakar” kommer ju ursprungligen från England och innan dess var det många matlagningsprogram som kom därifrån och från USA, som sedan blivit populära här, säger Emma Ohlin.

Patrik Gullmander fyller i:

– Bakprogrammen fungerar i alla länder och de svenska kanalerna har märkt att matprogrammen har dragit mycket tittare genom åren.

Varför gillar vi att titta på när folk bakar?

– Vi tycker om att se vanliga människor tävla mot varandra i olika moment, vare sig det är matlagning, bakning eller något annat, säger Emma Ohlin.

Är bakprogrammen en bra affär för kanalerna?

– Ja, det är ett format som är väldigt lätt att få med sig annonsörer på. Det är ganska nischat, men hela livsmedelsbranschen är intresserad av att synas redaktionellt, säger Patrik Gullmander.

En som inte är lika imponerad av baktrenden är Henrik Norgren, tv-rådgivare på Bizkit.

– Vart baktrenden kommer ifrån? Det vete katten.

Vad tycker du om den?

– Personligen är jag helt ointresserad. Jag kan inte uttala mig mer om det här, faktiskt. Jag är förbluffad, säger han.

De svenska bakprogrammen

”Hela Sverige bakar”, Sjuan

”Leila bakar”, TV4

”Top Chef: Just Desserts”, TV8

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.