Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Aviciis Volvo-reklam – här är den

Mamma Anki Lidén och brorsan Anton Körberg gör Tim "Avicii" sällskap i nya Volvo-filmen.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Publicerad: 07 Maj 2015, 12:45
Uppdaterad: 20 Januari 2016, 15:31

Ämnen i artikeln:

AviciiVolvo

Som Dagens Media kunde avslöja redan i mars är det dj:n och producenten Tim "Avicii" Bergling som är nästa världsstjärna att göra reklam för Volvo, efter bland andra Zlatan Ibrahimovic och Robyn.

Nu har filmen haft premiär, och Avicii är inte är det enda kända ansiktet i reklamen.

I filmen medverkar även hans mamma, skådespelerskan Anki Lidén, och hans halvbror tv-profilen och skådespelaren Anton Körberg.

– Både för Tim och för Volvo handlar den här kampanjen om en nystart. För Tims del innebär det att han återvänt till Sverige för att samla energi och styrka, vilket han gör tillsammans med sin familj och vänner. Därför var det viktigt för honom att ha med dem i filmen, säger Volvo Cars marknadskommunikationschef Per Carleö, till Dagens Media.

Den nya kampanjen är nästa steg i Volvos kommunikationsplattform "Made by Sweden", och har fått namnet "A new beginning."

– Nya XC90 är inte bara en ny bil, utan starten på ett helt nytt Volvo. Det här är en bil som vi har tagit fram helt själva och som är Volvo och Sverige ut i fingerspetsarna, säger Per Carleö.

Enligt Per Carleö bygger samarbetet med Avicii på att även han har gjort en omstart.

– Han hade turnérat över hela världen i sex år med 325 spelningar per år. Till slut märkte han att det inte fungerade längre och tog en timeout. Resultatet blev att han backade tillbaka till sina rötter i Sverige, precis som Volvo har gjort.

Kampanjen med Avicii är gjord av Forsman & Bodenfors och är en global lansering av nya prestigemodellen Volvo XC90, Volvos lyxigaste modell hittills.

I kampanjen gör Avicii en ny version av Nina Simones hit "Feeling Good", sjungen av Audra Mae som Avicii har samarbetat med tidigare, bland annat på hitten "Addicted To You".

Filmen hade premiär på fredagen i premiäravsnittet av "Let's Dance" jubileumssäsong i TV4 . Filmen släpps samtidigt globalt i Volvos digitala kanaler.

Förra veckan släppte Volvo en teaserfilm inför den nya kampanjen.

LÄS MER:

Ämnen i artikeln:

AviciiVolvo

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.