Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

”Avgörande brister i Kent Asps undersökning”

SVT-journalisten Mats Knutson riktar svidande kritik mot professor Kent Asps undersökning ”Journalistkårens partisympatier”.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se


Publicerad: 22 April 2014, 05:47
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:40

Ämnen i artikeln:

Miljöpartiet

Svenska journalister föredrar Miljöpartiet.

Den nyheten basunerades ut av en mängd medier i samband med att professor Kent Asp för ett år sedan redovisade resultaten från sin undersökning ”Journalistkårens partisympatier”.

Enligt undersökningen uppger 41 procent av journalistkåren att Miljöpartiet är det bästa partiet. Motsvarande siffran hos SVT:s journalister är 52 procent.

Nu sågas undersökningen av SVT-journalisten Mats Knutson, som hävdar att den vilar på en så ”bräcklig statistisk grund att det inte går att dra några säkra slutsatser av den”.

Enligt Knutson jobbar cirka 1100 journalister på SVT, men bara 93 av dessa har svarat på Kent Asps enkät.

”Om det är programledare för Bolibompa, reportrar på Sportspegeln, fotografer, redigerare eller samhällsreportrar på Rapport framgår inte”, skriver Mats Knutson i SVT:s politikblogg, och fortsätter:

”Bara detta är en så allvarlig brist att redan här blir undersökningen oanvändbar som underlag för en diskussion om betydelsen av journalisters politiska hemvist.”

Mats Knutson hävdar att han själv aldrig har svarat på Kent Asps enkät, och han tvivlar på att andra politikreportrar agerar annorlunda.

”Förklaringen är att det sitter i ryggmärgen för en samhällsreporter att inte uppge eventuella partipolitiska preferenser ens i vetenskapliga enkäter. Slutsatsen av detta är att de som besvarar de här enkäterna sannolikt inte arbetar med politik eller samhällsfrågor”, skriver han.

LÄS OCKSÅ:

Ämnen i artikeln:

Miljöpartiet

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.