Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Aprilrekord för medieköpen

Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer.

Foto: Janne Næss

Aldrig tidigare har det köpts så mycket medieutrymme under en aprilmånad som i år, visar Mediebyråbarometern.


Publicerad 2019-05-14 08:13

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:

Medieinvesteringarna förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar ökar med 0,5 procent till totalt 1,6 miljarder kronor i april, jämfört med samma period föregående år. Investeringsnivån är därmed den högsta för månaden sedan mätningarna påbörjades. 

Den mediekategori som ökar mest under april var bio med en positiv tillväxt på 41,4 procent. Även onlinevideo ökar kraftigt och ackumulerat hittills i år är onlinevideo den mediekategori som har ökat mest – detta med en positiv tillväxt på totalt 17,9 procent.

– Aldrig tidigare har det investerats över 1,6 miljarder kronor i april och därmed blev april 2019 även den fjärde starkaste månaden någonsin – endast slagen av några starka höstmånader. Det är tydligt att medieinvesteringarna går på högvarv, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.

De mediekategorier som backar under april är dagspress storstad, dagspress kväll, fackpress, dagspress landsort, populärpress, DR/annonsblad, online display och radio. Dagspress storstad är det kategori som backar mest med en negativ tillväxt på 28,4 procent. 

Ackumulerat hittills i år är populärpress den mediekategori som har haft det tuffast och som totalt sett har en negativ tillväxt på 24,2 procent.

Mediebyråbarometern i april, samt hittills i år. Källa: Sveriges Mediebyråer.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.