Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Apple ger sig in i streamingkriget

Publicerad: 7 November 2018, 11:42
Uppdaterad: 7 November 2018, 11:42

Alexander Bastin, chef för Viaplay och Viafree på Nent Group och Robin Leijonhufvud, transformationschef på PHD.

Netflix, HBO, Amazon, Hayu, C More, Viaplay. Trots att det börjar bli trångt bland streamingaktörerna pressar sig en ny gigant in i trängseln. Nästa år rullas enligt uppgift Apples nya tjänst ut.


Ämnen i artikeln:

HBOViaplayC MoreAppleNetflixAmazon

Klart verkar vara att den amerikanska marknaden blir först ut när Apple lanserar sin nya streamingtjänst, som har premiär 2019. 

Via techjättens tjänst blir det enligt The Information möjligt för ägare av Apple-enheter att titta gratis på originalinnehåll. Tidningen Macworld är inne på samma sak, men skriver också att Apple, om de de tar betalt, kommer att lägga sig lägre i pris än konkurrenterna.

På den svenska marknaden är Apple-penetrationen ovanligt hög. Enligt rapporten "Svenskarna och internet" äger 44 procent en Iphone, och tittar man till andra typer av IOS-enheter ökar siffran markant.

Frågan är vilken påverkan techjättens nya tjänst kan komma att få på tv-marknaden, i ett Apple-land som Sverige?

Läs hela artikeln i Dagens Media Insikt, vecka 45. 

Här tecknar du dig för en gratis provprenumeration. 

Janne Naess

Reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.