Annonsörerna som köpt mest reklam i år

Ica är, återigen, Sveriges största reklamköpare.

Sveriges 25 största annonsörer har hittills i år, januari till november, tillsammans lagt totalt 10,2 miljarder kronor brutto på reklamköp, enligt siffror från Sifo Reklammätningar. Direktreklam är inkluderat till och med kvartal tre i år.

Överlägset största annonsör är, som vanligt, Ica som under perioden investerat 976 miljoner kronor brutto i reklam. Under helåret 2013 landade dagligvarujättens reklamköp på drygt en miljard kronor brutto, inklusive direktreklam.

Tvåa på listan över de största annonsörerna hittills i år kommer Unilever Sverige, som lagt 689 miljoner kronor på medieköp under januari till november i år. Det är en tydlig ökning från föregående år då Unilever investerade totalt 489 miljoner kronor brutto i reklam.

Därefter kommer Coop, Svenska Spel, Telia och Elgiganten, som alla lagt drygt 500 miljoner kronor brutto på reklam under året som gått, enligt Sifos statistik.

En aktör som är ny på Topp 20 för i år är spelsajten Betsson, som hitills i år köpt media för 325 miljoner kronor brutto.

Hela listan över de 25 största annonsörernas medieköp i miljoner kronor brutto:

Annonsör Belopp ICA 976 UNILEVER SVERIGE 686 COOP 543 SVENSKA SPEL 543 TELIA 535 ELGIGANTEN 518 ARLA FOODS 502 L'OREAL 491 VIASAT 393 TELENOR 383 UNIBET 380 TRE 354 VOLVO 339 PROCTER & GAMBLE 337 MC DONALDS 333 ORKLA FOODS SVERIGE 330 TELE2 325 BETSSON 325 VOLKSWAGEN 314 IKEA 308 H&M 299 MIO 284 GLAXOSMITHKLINE 261 WILLYS 253 MAX 249     Totalt 10272
Publicerad 2014-12-30 07.47Uppdaterad 2015-12-06 12.17

Ämnen i artikeln: