Annonsörerna som köpt mest reklam i år

2014-12-30 08:47  
Ica rankas högst av svenska konsumenter.

Ica är, återigen, Sveriges största reklamköpare.

Sveriges 25 största annonsörer har hittills i år, januari till november, tillsammans lagt totalt 10,2 miljarder kronor brutto på reklamköp, enligt siffror från Sifo Reklammätningar. Direktreklam är inkluderat till och med kvartal tre i år.

Överlägset största annonsör är, som vanligt, Ica som under perioden investerat 976 miljoner kronor brutto i reklam. Under helåret 2013 landade dagligvarujättens reklamköp på drygt en miljard kronor brutto, inklusive direktreklam.

Tvåa på listan över de största annonsörerna hittills i år kommer Unilever Sverige, som lagt 689 miljoner kronor på medieköp under januari till november i år. Det är en tydlig ökning från föregående år då Unilever investerade totalt 489 miljoner kronor brutto i reklam.

Därefter kommer Coop, Svenska Spel, Telia och Elgiganten, som alla lagt drygt 500 miljoner kronor brutto på reklam under året som gått, enligt Sifos statistik.

En aktör som är ny på Topp 20 för i år är spelsajten Betsson, som hitills i år köpt media för 325 miljoner kronor brutto.

Hela listan över de 25 största annonsörernas medieköp i miljoner kronor brutto:

Annonsör Belopp
ICA 976
UNILEVER SVERIGE 686
COOP 543
SVENSKA SPEL 543
TELIA 535
ELGIGANTEN 518
ARLA FOODS 502
L'OREAL 491
VIASAT 393
TELENOR 383
UNIBET 380
TRE 354
VOLVO 339
PROCTER & GAMBLE 337
MC DONALDS 333
ORKLA FOODS SVERIGE 330
TELE2 325
BETSSON 325
VOLKSWAGEN 314
IKEA 308
H&M 299
MIO 284
GLAXOSMITHKLINE 261
WILLYS 253
MAX 249
   
Totalt 10272

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Åsikter & debatt