Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Annonsör om barnpubliken på Youtube: ”Det är rent spill"

Publicerad: 31 Mars 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:06

Barnprogram, visor och instruktionsfilmer om leksaker hör till de populäraste klippen på Youtube. För annonsörerna rör det sig om bortkastade pengar eftersom klippen bara når småbarn. Trots det kryllar klippen av reklam för svenska företag.


Barnvisan ”Wheels on the bus” har spelats över 450 miljoner gånger på Youtube sedan augusti.

Även filmer med händer som öppnar Kinderägg och leksaksförpackningar, eller gör glasspinnar av Play Doh-lera, har miljontals visningar, på Youtube och i Sverige lockar barnprogram som ”Stadens hjältar” och ”I drömmarnas trädgård” storpublik.

Klippen kan vara en lukrativ affär för dem som lägger upp dem. Upphovsmannen till en av de populära ”unboxing”-filmerna säger sig få annonsintäkter på upp till 35 kronor per 1 000 visningar, enligt CNN.

För annonsörerna är det inte en lika god affär. De flesta som ser klippen är små barn, men eftersom de tittar på sina föräldrars datorer och mobiler tror Youtubes algoritm att det är en vuxen som tittar, och riktar reklamen utifrån föräldrarnas surfbeteende.

I klippen syns därför företag som Arla, Folksam och Citygross med reklam som vänder sig till barnfamiljer.

– Det är rent spill, säger Eva Rydegran, pressekreterare på Svensk fjärrvärme som efter kontakten med Dagens Media såg till att deras pågående Youtube-kampanj bara visas på kvällstid för att undvika att barn tittar.

– Vi tog även bort en av filmerna eftersom det kan verka som att den vänder sig till barn. Även om vår reklam inte är olämplig för barn så är de inte målgruppen.

Flertalet medie­köpare som Dagens Media pratat med ser dock inte lika allvarligt på problemet. Den vanligaste reaktionen är att exponeringarna till barn är spill man får räkna med, precis som i andra medier.

– Just utmaningen att undvika att barn ser reklam är inte unikt för digitala kanaler som Youtube. Det gäller de flesta medieslag, oavsett om det är en stortavla på stan eller en reklampaus i ”Let’s dance”, säger Mikael von Eken­steen, marknadschef, Citygross.

Skillnaden med Youtube är att det aktuella innehållet på You­tube är direkt riktat till barn, en miljö som de flesta svenska annonsörer säger sig vilja undvika.

En annan skillnad är att det i relativt hög grad går att undvika att reklamen hamnar i klipp som i första hand vänder sig till barn.

I Googles annons­verktyg för Youtube finns stora möjligheter att rikta reklamen utifrån exempelvis ålder, kontext och användarbeteende hos mottagaren. Det går också att ange ”negativa målgrupper” för att undvika spill.

– Om man är tillräckligt noggrann i sin kampanjsetup så undviker man att träffa fel, till exempel barn som lånar sina föräldrars datorer. Det går att säkerställa att man enbart når användare som har det beteende man önskar, men inte när de ser på innehåll som barnfilmer eller spel, säger Jonas Viksten, kundansvarig på Mindshare.

Varför finns det trots det så mycket reklam från svenska annonsörer i barnklippen?

– Då har de i regel inte varit tillräckligt sofistikerade i sin målgruppsstyrning, säger Jonas Viksten, som tror att en del annonsörer medvetet finns i barnklippen för att nå småbarns­föräldrar.

Det är inte olagligt att rikta reklam till barn på nätet i Sverige, men enligt branschens självreglering gäller ”särskild aktsamhet” för reklam som riktar sig till och visas för barn, säger Reklamombuds­mannen Elisabeth Trotzig.

– Annonsören har ansvar för reklamen i alla medier som den distribueras i, men om kanalen vänder sig till 35-åringar förväntar sig annonsören inte rimligen att det är barn som tittar. Mediet som distribuerar reklamen har ett medansvar, säger hon.

– Samtidigt är det självklart ett problem om det dyker upp reklam för produkter som barn inte bör se.

Enligt Kristina Juhlin, digitalchef på Carat, finns det inget som hindrar att reklam för exempelvis alkohol hamnar i klippen som riktar sig till barn.

– Man behöver vara medveten om att en stor del av publiken på Youtube är barn. Youtube skulle kunna vara tydligare med det i sin självbetjäningstjänst, säger hon.

Google vill inte kommentera hur de ser på den missriktade reklamen i barninnehållet på Youtube utan hänvisar till sina användarvillkor.

Den nya barnappen, Youtube Kids, som presenterades i januari och som troligen kommer att innehålla reklam, kan dock vara ett sätt att göra det enklare för annonsörer att förutse vem som tittar – både för de annonsörer som vill rikta reklam till barn, och de som vill undvika det.

Barnens favoriter

”Play Doh Ice cream cupcakes playset” 400 miljoner visningar

”Wheels On The Bus Plus Lots More Nursery Rhymes” 455 miljoner visningar

”I drömmarnas trädgård” 900 000 visningar

”Stadens hjältar” 1,2 miljoner visningar

”Kinder Surprise Dora the Explorer” 140 miljoner visningar

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.