Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Annie Wegelius slutar med flaggan i topp

Publicerad: 7 Augusti 2013, 14:33
Uppdaterad: 26 September 2017, 10:01

Under första halvåret i år, Annie Wegelius sista säsong som programdirektör, ökar SVT medan alla andra stora tv-hus backar i sina huvudmålgrupper. "Jag känner mig stolt och glad", säger hon.


Ämnen i artikeln:

SVT

SVT:s kanaler samlade 37,6 procent av allt tittande vecka 1-23 2013, enligt statistik som MMS har tagit fram på uppdrag av Dagens Media. Det är 1,1 procentenheter mer jämfört med motsvarande period 2012.

Och det är framförallt hos de yngre tv-tittarna som SVT ökar i popularitet.

I Kanal 5:s huvudmålgrupp 15-44-åringar ökar SVT:s tittartidsandel under första halvåret från 23 till 24,4 procent, och i MTG TV:s huvudmålgrupp 15-49-åringar ökar public service-huset från 24,3 till 25,6 procent.

Samtliga SVT:s kanaler – SVT1, SVT2, Barnkanalen, SVT24 och Kunskapskanalen – ökar i målgrupperna 15-44 och 15-49 år.

– Det är extra kul att vi har stärkt relationen till publiken under en säsong utan en hjälpande hand från publikt stora sportevenemang. ?Vi ser att såväl skolbarn, deras föräldrar och unga vuxna utan barn har lagt en större del av sin tv-tid på SVT under våren, säger Annie Wegelius, och fortsätter:

– Några möjliga förklaringar: SVT1 och SVT2 har fått tydligare profiler och publiken får därmed bättre hjälp att hitta och känna sig fram i utbudet. ?SVT2 har nu en stabil publiknivå under hela säsongen och har stärkts något bland unga vuxna.

Annie Wegelius lyfter fram ”Trädgårdsonsdag”, ”Vetenskapens värld”, ”Min sanning” och ”Vem vet mest” som några program som bidragit till SVT2:s lyft.

SVT1 har successivt stärkts på bästa sändningstid på vardagar, samtidigt som bland annat ”Mästarnas mästare” och ”Melodifestivalen” har ångat på som vanligt under helgerna.

– SVT1 är inte riktigt lika baktung med "bara" starka helger som tidigare. Några av vardagsprogrammen som setts av många under våren, och då särskilt unga vuxna, är ”Plus”, dokumentärerna I hjärtat på Anja Pärsson och Karolina Klüft, ”Molanders”, ”Veckans brott” och ”Game of thrones”.

Annie Wegelius lämnar jobbet som programdirektör på SVT den 1 september, efter 6,5 år på posten.

– Jag har trivts väldigt bra på SVT, och jag kommer att sakna många av mina kära kollegor. Resultatet som vi har lyckats åstadkomma är verkligen ett team-work. Jag är otroligt beroende av leverans på alla nivåer i företaget, och det har varit ett enormt gott samarbete.

Vad ska du göra nu?

– Jag är inte ute efter ett jobb, då hade jag kunnat stanna på SVT, för det är ett av de bättre jobben i branschen. Jag vill ha ett friare liv, det är hela tanken. Jag vill ingå i olika typer av sammanhang, med olika uppdrag där jag kan gå in och stötta olika projekt och entreprenörer.

MTG TV letar programdirektör?

– Ha ha, nej där har jag varit en gång (Wegelius var programchef för TV3 1986-1990), och jag har inte för vana att gå tillbaka till jobb som jag redan har gjort. Det känns inte aktuellt.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SVT

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.