Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Anna Bråkenhielm ska ta ny tv-modell till USA

Publicerad: 3 oktober 2018, 13:03
Uppdaterad: 4 oktober 2018, 08:41

Anna Bråkenhielm och Patrik Axelsson.

Tv-pionjären Anna Bråkenhielms nya uppdrag blir som vd för Consurge Content Bureau. Nu ska man ta satsningen Tvodster, en ny modell för rörligt branded content, till USA.


Ämnen i artikeln:

Anna BråkenhielmCom hem

Det var vid årsskiftet som Com Hem och Boxer  presenterade den nya tjänsten Podd-tv, som tagits fram i samarbete med byrån Consurge Content Bureau.

Tjänsten bygger på nytt grepp kring mediedistribution och möjliggör för annonsörer och influencers att ta fram eget rörligt innehåll, som produceras av Consurge och distribueras genom Com Hem och Boxer, men som får spridas även i egna kanaler.

Syftet är att skapa en egen räckvidd och distribution åt varumärken och profiler, och på så vis frigöra sig från de stora kanalhusen.

Först ut på Podd-tv var Mia Skäringer med programmet  “Holy Mary”, som producerades i samarbete med tapaskedjan Pinchos.

Härnäst ska Consurge lansera plattformen Tvodster, som kommer fungera ungefär som ett Acast för Podd-tv:s innehåll. Den första marknaden man satsar på utanför Sverige blir USA, och till sin hjälp tar man ingen mindre än Anna Bråkenhielm som ny vd. Hon har en gedigen bakgrund inom tv-branschen och gjorde sig inte minst ett namn som den som lanserade superformatet “Robinson”.

— Jag slutade driva produktionsbolag för ungefär fyra år sedan, just för att jag upplevde att vi aldrig kom till den punkt jag längtade efter, då det skulle bli enklare att nå ut med innehåll. Istället blev det mer och mer konsolidering, fastlåsta positioner och produktionsbolagen tjänade allt mindre pengar, säger hon till Dagens Media.

— Jag har alltid haft en dröm om att kunna nå ut med bra innehåll utan behöva hantera massa gatekeepers på vägen. Om man som jag brinner för innehåll och samtidigt tycker det är kul att göra affärer, är det väldigt frustrerande att behöva ta fram tio superidér för att kanske lyckas få en insåld till ett kanalhus vartannat år, fortsätter hon. 

Anna Bråkenhielm har under åren varit involverad i flera försök till att bryta de gamla maktstrukturerna inom tv-branschen. Innan hon valde att lämna branschen hade hon varit med och startat upp produktionsbolaget Scandinavian Studios med Bonnier.

LÄS MER:  "Thank God att jag lämnade när jag gjorde"

— Där var tanken att vi skulle göra fler samarbeten inom gruppen, exempelvis med TV4, samt att vi skulle jobba mycket mer tillsammans med varumärken. Men det funkade helt enkelt inte - det var för tidigt. När jag träffade Patrik (Axelsson, grundare av Consurge, reds. anm.) och fick höra om Podd-tv och Tvodster kändes det som en perfekt kombination av det gamla, traditionella med möjlighet till enorm räckvidd, samtidigt som man skurit bort en massa mellanled.

Anna Bråkenhielm säger att hon älskar det “nästan lite anarkistiska frihetstänket” som satsningen bygger på, som resulterat i att man tagit bort rättighets-inlåsningen av det material man producerar.

— Om ett stort varumärke eller en stor profil vill finansiera en produktion inom sitt område genom oss, så har de rätt att även ta det materialet till sina egna kanaler. Vi ser det som att det ena föder det andra.

Känner du dig säker på att den här typen av modell kommer fungera idag?

— Jag tycker att det är en fantastisk modell. Just nu är det lite som att vi har bokat Friends Arena - vi har jättebra innehåll men har inte börjat sälja biljetterna ännu. Men de flesta andra som har gjort sådana här satsningar har inte haft möjligheten till en sådan här stor arena som vi har. Det är en stor fördel för oss.

Patrik Axelsson tror att den utveckling som sätter innehållet allt mer i centrum, medan plattformens betydelse snarare bleknar, är en bra grogrund för Podd-tv och Tvodster.

— Därför ser inte vi vår logotyp som det viktigaste, utan vårt innehåll och vår spridning. För oss handlar det om att innehållet ska vara tillgängligt och inte stängas in bakom betalväggar. Istället ser vi till att det är betalt redan från början. Vi märker att de profiler vi jobbar med är väldigt noga just med att inte bli inlåsta. Och jag undrar vad det betyder för de stora kanalerna framåt? När stora influencers börjar säga; vet du vad - jag är ett brand i mig själv.

Hur ser övriga marknaden på er satsning?

— Under den lilla tid som vi varit igång tycker jag att vi har fått ett väldigt fint mottagande på marknaden. Vi har ju samarbeten med kanalhusen och de ser inte nödvändigtvis på oss som en konkurrent eller ett hot. Vi slåss ju inte om deras annonspengar, utan erbjuder snarare ett sätt för kanalhusen att få mer innehåll att sälja på. Från branschen i stort kommer mycket positiva kommentarer, som handlar om att det här är vägen att gå. Och det här kan jag säga med hundra procents säkerhet; fler kommer gå den här vägen.

Patrik Axelsson ser Podd-tv och Tvodster som ett mellanting mellan Youtube och traditionell tv. Kvaliteten är viktig, men likaså snabbheten.

— Vi har ju ingen tablåläggning, och kan dessutom rikta kampanjerna på ett helt annat sätt än i traditionell tv.

Just nu samarbetar Consurge med distributionsbolag i USA för att erbjuda Tvodster som en ny modell för distribution av innehåll. Ännu kan man inte berätta detaljer kring USA-lanseringen, men Patrik Axelsson säger att distributörerna har varit väldigt nyfikna.

— Den utmaning vi har att hantera är de nedärvda rädslor som finns i vår lilla bransch, kring vad som händer när den traditionella modellen spricker, säger han.

Anna Bråkenhielm, som de senaste åren varit konsult åt ett holländskt bolag, uppskattar att återigen få börja jobba med innehåll. 

— Jag tycker att det är väldigt roligt att få träffa stora kunder och annonsörer — för de är otroligt smarta människor — istället för att enbart gå till fyra kanaler och försöka sälja in i sina idéer. Att vara med och få bryta lite gamla mönster passar mig väldigt bra, säger hon.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Anna BråkenhielmCom hem

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.