Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Anna Anka sprängde miljonvallen

Publicerad: 23 September 2009, 06:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:13

Svenska Hollywoodfruar drog över 1 miljon tittare.


Den enorma uppståndelsen kring TV3:s format "Svenska Hollywoodfruar" ledde till rekordhöga tittarsiffror på måndagskvällen.

Enligt preliminära siffror drog programmet strax över 1 miljon tittare och en 13,4-rating i TV3:s huvudmålgrupp 15-49 år.

– Helt osannolikt. Det går inte annat än att vara fantastiskt nöjd, säger MTG TV:s programdirektör Anders Knave till Dagensmedia.se.

Han säger att på 1990-talet kunde "Blåsningen" dra tittarsiffror runt 1 miljon.

– Men i modern tid, om man säger så, har vi inte gjort det, undantaget sportsändningar.

Blir det en fortsättning?

– Diskussioner är igång om en fortsättning för nästa år. Men hur och vilka som ska vara med återstår att de.

Enligt TV3:s pressavdelning har 250 000 sett programmet på TV3 Play, vilket också är rekord. De vill också gärna lyfta fram att TV3 i måndags var större än än hela TV4-Gruppen i målgruppen 15-49.

Men den analysen delas inte av Kanal 5:s presschef Dan Panas. I målgruppen 15-44, och som mäts av MMS, hade Kanal 5 hade en andel på 19,9 i målgruppen 15-44, TV3 var näst störst med 18,9 och TV4 drog 13,4 av alla tv-tittare på måndagsdygnet.

"Färjan 3", som sändes klockan 20.00 på måndagen, drog 426 000, vilket gav en rating på 6,4 i målgruppen 15-44.

CSI, som gick upp mot TV4:s ”Kändisdjungeln (580 000 tittare i måndags) och ”Svenska Hollywoodfruar” (1,0 miljoner), sågs av 400 000.

En timme senare slog ”Roast på Berns” rekord för en lokalproduktion i den sloten med en totalsiffra på 532 000. Programmet samlade 8,4 av 15-44-åringarna.

– Anna Anka är ett fenomen men vi är också väldigt glada över att vi var störst på dygnet på måndagen i vår målgrupp och allra gladast över Roasts rekord, säger Kanal 5:s presschefen Dan Panas.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.