Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Anders Jensen: "Ska ställa om – och samtidigt leverera resultat"

Publicerad: 4 Februari 2015, 08:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:14

MTG TV genomgår stora nedskärningar – samtidigt som tittartidsandelen är den lägsta på flera år. Här är vd:n Anders Jensens plan för framtiden.


Ämnen i artikeln:

Anders JensenMTG

– Det är en delikat situation, säger han.

”Sotji 2014”, ”Moskva 1980” och ”Vancouver 2010”. Konferensrummen till höger om MTG:s sterilt vita lobby i glasskapelsen på Ringvägen 52 bär alla namn efter historiens olympiader.

Vi sätter oss i ”Vancouver 2010”. Anders Jensen erkänner direkt att vinter-OS 2014 inte blev den indragare till vårtablån som tv-huset hade hoppats på.

Samtidigt sänkte programkostnaderna resultatet under första kvartalet, vilket lär spilla över på resultatet på helåret 2014.

Var det värt det?

– Investeringen i OS var definitivt värd det, om man ser till hur vi lyckades med OS. Vi måste slå oss för bröstet och säga att det var en ofantligt stor framgång.

Men…?

– Jag tycker inte att vår hantering av möjligheten som OS gav var bra nog. Det jag menar är hur vi valde att plocka fram möjligheter med nya program efter OS. Vi har lärt oss ofantligt mycket av det.

Anders Jensen, ny vd för MTG TV, har när Dagens Media träffar honom precis avslutat informationen om de stora nedskärningar som bolaget ska genomföra.

– Detta är en delikat situation, där du har ett tv-bolag som har tappat andelar och ska ställa om, samtidigt som man ska leverera resultat. Då måste man ha en klar vision om vilken resa man ger sig ut på, säger han.

32 tjänster kapas. Marknadsavdelningen drabbas hårdast. Inhousebyrån, som gjort alla svenska trailers, skrotas. Även säljavdelningen drabbas av ett stort antal uppsägningar.

Anders Jensen vill inte uppge hur mycket nedskärningen ska spara in, men Dagens Medias uppgiftslämnare menar att den är liten i relation till MTG TV:s totala kostnader.

– Även om besparingen är signifikant är den inte av en sådan omfattning att den förändrar saker i grunden. Det handlar mer om att vi ställer om verksamheten och skapar förutsättningar för att vara lite mer effektiva så att vi vågar och orkar investera mer, säger Anders Jensen.

Hans löften om att besparingarna ska återinvesteras i innehåll ifrågasätts kraftfullt av Dagens Medias uppgiftslämnare med insyn. Flera anser att vårens tablå tunnas ut.

– Vårtablån innehåller fler egna produktioner än tidigare. Men vi har inte realiserat några besparingar ännu och jag är av den lite gammaldags uppfattningen att man inte kan spendera pengar man inte har, säger Anders Jensen, och fortsätter:

– Vi startar en resa nu som kommer att ta oss ett gott stycke in i nästa år innan vi på allvar kan påvisa att vi gör en förändring. Den som sitter med en sådan kommentar är nog lite naiv i sitt perspektiv på hur man driver en verksamhet.

Ni ska höja priset för annonsörer med 18 procent – kan du lova att ni ökar investeringarna i program motsvarande?

– Jag förstår att du fiskar efter någon form av tal eller indikation på programbudgeten. Men jag vill inte göra någon koppling mellan de två talen.

Hur kraftig investering i program krävs det för att komma tillbaka till nivåer på tittartids-andelar över 35 procent?

– Det är lite en fråga om vilken typ av program man väljer att investera i. Det är en kombination mellan sport, inköp och egna produktioner som ska ställas samman. Då ska vi bestämma oss för hur mycket mer sport vi ska satsa på i fri-tv, om vi ska göra det. Det är en dimension som avgör hur mycket vi satsar på det övriga.

– Hur mycket som krävs för att vända, det vet jag inte, för att vara helt ärlig. Jag kan bara konstatera att ska vi vara relevanta, måste vi ha fler och bättre produktioner. Det är inte säkert att de alltid är de dyraste. Det beror på vad vi och våra partners kan komma fram till.

Det är ett komplicerat svar på en enkel fråga, kommer programbudgeten under 2015 vara större eller mindre än tidigare?

– Jag kommenterar inte mina tal. Du får läsa mina resultat-rapporter i slutet på året och se om jag har levererat ett bättre resultat eller inte. Det får du inget svar på.

Enligt uppgift till Dagens Media fick MTG TV:s tidigare vd Joachim Nordlind sluta delvis för att han ville öka programbudgeten för att öka tittartidsandelen, vilket kunde bli på bekostnad av resultatet. Men det dementerar Anders Jensen, som ersatte Nordlind och tidigare var dennes chef.

– Det är helt fel.

Varför fick han sluta?

– Jag behövde ett vaktbyte och ville själv komma närmare verksamheten. I övrigt har jag ingenting annat att säga om det.

Anders Jensen medger att MTG TV skjutit upp programstarter och sparat program för att öka resultatet i kvartals-rapporterna, men förnekar att det gjorts systematiskt för att hålla resultatnivån uppe.

– Nej, det funkar inte. Man riskerar att skapa stora problem för sig själv om man gör det i större omfattning under för lång tid.

Er utveckling i tittartidsandel visar väl att det har skapats problem?

– Du kan nog argumentera för att det har skadat produkten, det kan jag hålla med om. Det är inte ett hållbart sätt att utveckla sin produkt. Man kan inte rädda verksamheten på det sättet, och vår ambition är att ha så lite på lager som möjligt. Det är inte med tv-program som med bättre viner, att de förbättras med tiden.

Vad är din tydliga idé om vad TV3 ska vara framöver?

– Det är ett arbete som pågår just nu. Vi vill förtydliga, ha starkare karaktärer och programidéer i TV3 så att man kommer tillbaka lite till det arv som TV3 trots allt har med sig: att vara i framkant och ha lite kant i sina program.

Ser ni över alla kanalers innehåll?

– TV6 har varit en framgångshistoria, sett till hur vi byggde upp det från scratch. Det är den kanal som vi är mest nöjda med performance-mässigt. Men TV10, TV8 och TV3 är föremål för utvärdering och tankar på förändring.

Ska ni ha mer egenproduktion?

– Det korta svaret är ja.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Anders JensenMTG

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.