Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Anders Jensen om Q3: "Vi har tillväxt kvar att hämta"

All-time-high när MTG presenterar sin kvartalsrapport. "Det är ett styrkebesked", säger Anders Jensen, vd på Nent Group.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 23 Oktober 2018, 08:45
Uppdaterad: 23 Oktober 2018, 09:07

Ämnen i artikeln:

NENT Group

"Vi har kommit till en punkt där tappet i vår betal-tv-verksamhet till råge kompenseras av tillväxten för Viaplay", säger Anders Jensen.

Foto: Press

Rörelseresultat för MTG under det tredje kvartalet landar på 340 miljoner kronor och omsättningen på 4 683 miljoner kronor. 

I och med den kommande börsnotering av Nent under första kvartalet är det än viktigare för bolaget att redovisa starka resultat. 

– Jag är väldigt glad och stolt. Den lönsamhet vi levererar under tredje kvartalet är all time high, den högsta lönsamheten i MTG:s historia för ett tredje kvartal. Det är ett styrkebesked och det är åttonde raka där lönsamheten och intäkterna växer hand i hand, det är viktigt för oss inte minst inför den kommande börsnoteringen i första kvartalet, säger Anders Jensen, vd för Nent Group, till Dagens Media. 

Bakom de positiva resultatet ligger främst en stark tillväxt för streamingplattformerna Viaplay och Viafree, men även radio levererar starka siffror, säger Anders Jensen. 

– För våra fri-tv-kanaler i Sverige, Norge och Danmark har vi mött lite motstånd från fotbolls-VM och sedan har det varit en varm sommar så tv-tittandet har inte varit på topp. Men sådant ska vi kunna hantera och det är inte vår stil att skylla på annat och andra tv-kanaler. 

Kommer den framtida tillväxten för streaming fortsätta kunna täcka upp för tappet i linjär-tv?

- Vi har kommit till en punkt där tappet i vår betal-tv-verksamhet till råge kompenseras av tillväxten för Viaplay. När det kommer till fri-tv går även Viafree starkt framåt och lyfter mycket av det traditionella tittandet. Det är också viktigt att understryka att vi ser en fortsatt tillväxt för streaming i Norden. 50 procent av hushållen har någon streamingtjänst, det är bara hälften. Det innebär att vi har tillväxt kvar att hämta.   säger Anders Jensen och fortsätter:

- Priserna på tv-reklam går också upp och det ska de också göra eftersom det är en begränsad resurs. 

 

Ämnen i artikeln:

NENT Group

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.