söndag29 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Anders Jensen om 2023: ”Mångfald i branschen är största frågan”

Publicerad: 27 december 2022, 11:00

”Det råder inget tvivel om att reklam kommer att spela en stor roll även för VOD”, säger Viaplay Groups Anders Jensen.

Foto: Peter Knutson

AVOD och HVOD blev stekhet år 2022, men det saknas fortfarande en hel del analys i frågan, menar Viaplay Groups vd Anders Jensen. Viktigast 2023: ”Den överlägset största frågan är säkerställandet av mångfald i vår bransch, på alla plan”.

Ämnen i artikeln:

Viaplay GroupAnders JensenHVODAVODHållbarhetDagens Medias julenkät 2022Nyheter

Dags att sätta punkt för 2022 och Dagens Media låter som vanligt branschprofiler få reflektera kring året som varit – och sia om frågorna som förväntas dominera medieåret 2023.

Viaplay Groups vd Anders Jensen lyfter bland annat fram utvecklingen inom VOD. 

Vilken var den viktigaste branschhändelsen 2022?

 – Efter ett år då världen ställts inför stora och väldigt svåra utmaningar känns det närmast småaktigt att zooma in på vår bransch. Men om jag ändå ska peka på något så är det hur AVOD/HVOD blivit stekhett efter att Netflix plötsligt ändrat uppfattning om reklam efter att ha levererat en mindre bra kvartalsrapport. Plötsligt uppstod en massa nya sanningar och det saknas enligt min mening fortfarande en hel del analys i frågan, inte minst för länder som inte delar förutsättningar med USA. Och även där har det visat sig svårt. Det råder inget tvivel om att reklam kommer att spela en stor roll även för VOD. Kunderbjudande och upplevt värde är mycket viktigare än om man sätter ett S, A, H eller någon annan bokstav före VOD. ’One-size-fits-all’ existerar inte. Speciellt inte när vi nu har teknik som möjliggör valfrihet på ett helt annat plan än tidigare.

LÄS MER: Det nalkas för Netflix hybridtjänst: ”Tv-tunga annonsörer kommer vilja vara snabba på bollen” 

 Vad är ditt personliga nyårslöfte?

 – Mitt löfte är att inte ge något löfte som man ska låsa sig fast vid. Det är viktigare än på länge att vara lyhörd, öppen för förändring och ödmjuk inför de stora utmaningar vi ska brottas med under 2023.

 Vilka frågor blir avgörande för branschen 2023?

 – Det finns många stora och viktiga frågor. Men den jag anser vara den överlägset största är säkerställandet av mångfald i vår bransch, på alla plan. Innehållet, människorna som arbetar i branschen, de röster som måste höras, lagstiftning som stöttar investeringsvilja, förutsättningar för ett starkt, relevant public service utan politisk styrning. Listan kan göras lång. Jag började med att tala om hur svårt 2022 varit. Det hot som förstärkts mest av alla under året är hotet mot det vi gärna tar för givet: demokrati och frihet. Vår bransch, hela branschen, har en väldigt stor och viktig roll att spela i att skydda just demokrati och frihet.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev