Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Anders Jensen: "Ett styrkebesked"

Publicerad: 5 Februari 2019, 13:42

Anders Jensen.

Foto: Janne Næss

Enligt Anders Jensen utgör den fjärde kvartalsrapporten för MTG ett bra utgångsläge inför den kommande börsnoteringen av Nent Group. "Vi har förväntningar om att det kommer gå ännu bättre efter uppdelningen", säger han.


Ämnen i artikeln:

NENT GroupViaplayAnders JensenMTG

När MTG under tisdagen presenterade sin sista kvartalsrapport innan den planerade börsnoteringen av Nent Group står det klart att både omsättning och rörelseresultat ökade under det fjärde kvartalet i jämförelse med motsvarande period föregående år. 

Nettoomsättningen landade på på 5 375 miljoner kronor, att jämföra med 5 307 miljoner kronor föregående år, medan rörelseresultatet landade på 596 miljoner kronor, jämfört med 161 miljoner kronor året innan. 

– Ett styrkebesked – det är det bästa sättet att beskriva siffrorna inför noteringen. För nionde kvartalet i rad växer vi med lönsamhet, säger Anders Jensen. 

Vad ligger bakom siffrorna?

– Det handlar om långsiktighet. Vi har en modell för hur vi arbetar med kostnadseffektivitet och investeringar som går hand i hand. På så vis förmår vi omsätta kassaflödet till möjligheter att dela ut pengar, men framför allt till att investera i teknik och innehåll så att vi kan ligga i framkant. 

Är det något du är särskilt nöjd med?

 – Det som framför allt är glädjande är hur vi tar för oss kundmässigt på alla plattformar, både i den linjära tv-verksamheten och i radion. Vi ser att fri-tv tar andelar och levererar fina resultat inte minst i Sverige där TV3 har studsat tillbaka på ett fint sätt. Trots att vi tappar kunder på de traditionella satellitplattformarna växer vi tvärs över Norden, tack vare att vi flyttar kunder till IPTV och tredjepartsdistributörer på ett framgångsrikt sätt.  

– Viaplay, som på många sätt är vår spjutspets och framtid, växer dessutom så det knakar med december som all time high i kundintag. Vi har mycket att glädjas åt när vi står inför en splitt från MTG och en börsnotering. Det är ett bra utgångsläge. 

LÄS MER: "Alla vill vara med på en framgångssaga" 

Nu väntar en extra bolagsstämma, som kommer hållas under torsdagen den 7 februari, som kommer fatta beslut om uppdelningen. 

– Jag vill inte jinxa något i förväg, men jag har goda aningar och tror på ett positivt beslut. Därefter är den viktigaste milstolpen för oss kapitalmarknadsdagen den 11 mars där vi kommer berätta för marknaden om vår verksamhet och om hur vi ser på framtiden, och kanske avslöjar några nyheter.

Hur ser du på Nents chanser att växa och ta en stark ställning på marknaden efter uppdelningen?

– Det går bra just nu och vi har förväntningar om att det kommer gå ännu bättre efter uppdelningen i och med att vi blir ett mer tydligt fokuserat bolag. Jag tror att det kommer medföra positiv energi och medvind. Självklart har jag respekt för den starka konkurrensen och de förändrade konsumentbeteendena, men så är det för alla som befinner sig på den här marknaden idag. Det handlar om att surfa på vågen eller försöka hindra den. Vi väljer att surfa. 

LÄS MER: "Trögt på börsen för MTG" 

I januari berättade Nent att man inlett ett samarbete med Filmnation Entertainment och tillsammans lanserat ett nytt produktionsbolag baserat i Storbritannien, som kommer drivas under Filmnations varumärke.

Produktionsbolaget kommer utveckla innehåll för en internationell publik och ger möjligheter att stärka både Nents och Filmnations internationella närvaro. 

Enligt Anders Jensen kan det komma att bli mer liknande samarbeten framöver. 

– Filmnation är en av världens ledande indiestudios med flera Oscarsvinnare i bagaget. Det är den typ av samarbete där vi går in med pengar och tar en ägarandel i en global satsning, vilket är väldigt spännande. Det ger oss möjlighet att få in innehåll i vår pipeline på ett unikt sätt och dessutom tjäna pengar på internationella framgångar. Jag tror att vi kommer göra mer sådant framåt. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev