Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Anders Jensen ”Ambition att lansera 40 originalproduktioner per år”

Publicerad: 7 Maj 2019, 11:04

Anders Jensen, vd på Nent, tror att det finns mycket mer tillväxt att hämta på streamingmarknaden.

Foto: Janne Næss

I samband med Nents första kvartalsrapport avslöjar vd Anders Jensen fördelningen mellan originalinnehåll och Hollywood-filmer och vilka tillväxtmöjligheter han ser för Viaplay.


Ämnen i artikeln:

NENT GroupViaplay

Under tisdagen presenterade Nent group sin allra första kvartalsrapport sedan splitten från MTG. Försäljningen ökade från 3452 miljoner kronor till 3727 miljoner kronor under årets första tre månader. 

Rörelseresultatet före jämförelsestörande poster uppgick till 274 miljoner kronor, jämfört med 271 miljoner kronor förra perioden. 

Den marginella ökningen har att göra med högre centrala kostnader där bolaget nu verkar som separat bolag. Anders Jensen, vd och koncernchef Nent Group förklarar att det bland annat har att göra med kostnader för att verka som ett börsnoterat företag. 

De jämförelsestörande posterna på -56 miljoner kronor handlar om engångskostnader till advokater och banker under uppdelningen av MTG och Nent. 

När Dagens Media når Anders Jensen per telefon för att prata om årets första kvartalsrapport är han nöjd över resultatet. 

– Vi växer försäljningen netto efter valutaeffekter med nästan 6 procent, vilket är något bättre än de 5 procent som vi tidigare pratat om. Vi växer också vår intjäning på verksamhetssegmenten med nästan 11 procent vilket också är väldigt starkt.

Men framför allt är det de 99 000 nya betalande Viaplay-kunderna som Anders Jensen framhäver. Totalt har streamingtjänsten nu 1 357 000 abonnenter. Nent Group rapporterar inte antalet abonnenter på landsnivå men säger att tillväxten på tjänsten är starkast på den danska och svenska marknaden. 

Hur ser du på framtida tillväxtmöjligheter. Är marknaden mättad eller finns det utrymme att öka antalet betalande kunder?

– Absolut, den är långt ifrån mättad. Tittar man på de nordiska hushållen – och det finns drygt 12 miljoner nordiska hushåll i de fyra länderna vi har verksamhet i – så är det mindre än 50 procent som överhuvudtaget har en streamingtjänst som de betalar för. Precis som tv växte en gång i tiden kommer den här siffran gå upp väldigt nära 100 procent men det kommer gå mycket fortare än vad det gjorde för tv, säger han och fortsätter:

– Så det är väldigt mycket tillväxt kvar. Det genomsnittliga antalet tjänster per hushåll för de som betalar för streaming idag är ungefär 1,5 tjänst per hushåll och i takt med att man köper färre traditionella tv-paket så köper man som hushåll fler streamingtjänster.

Kärnan i Nents innehållsstrategi är att satsa tung på egna originalproduktioner för att vara konkurrenskraftig gentemot andra streamingtjänster på marknaden och Anders Jensen ser att satsningarna på originalinnehåll bär frukt. 

– Vi har väldigt tydliga KPI:er och vi följer naturligtvis relationen mellan tittandet av Hollywood-filmer i förhållande till vårt originalinnehåll. Man kan säga att originalinnehållet drar in kunderna till tjänsten och sedan har vi ett stort bibliotek av Hollywoodinnehåll som håller kvar kunderna på tjänsten. Sju av de tio mest sedda nya serierna på Viaplay under 2018 var vårt originalinnehåll, dessa lockar nya kunder till tjänsten, som sedan fortsätter vidare till annat innehåll, säger han och fortsätter:

– Vi har exempelvis haft ”Den inre cirkeln” här i Sverige och ”Den som dräper” i Danmark som har gått väldigt bra. Vår ambition är att lansera drygt 20 nya originalproduktioner varje år och jag har en ambition att vi ska öka det till 40 nya originalproduktioner per år. Där är den internationella distributionen av innehållet en väsentlig del, där vi även tjänar pengar på att exportera innehållet, för annars blir det alldeles för mycket pengar om investeringen i innehåll stannar vid att generera intäkter för Viaplay i Norden. 

Samtidigt som streamingtittandet ökar så fortsätter det linjära tittandet att dala. I rapporten skriver Nent att de högre reklampriserna motverkades av lägre schemalagt tv-tittande. 

Hur ska ni lösa det framöver?

– Vi löser inte det här utan det är drivet av att vi konsumerar innehåll på ett annat sätt och vi tittar mindre och mindre på traditionell schemalagd tv. Den utvecklingen tror jag inte att någon kan lösa. Tv kommer finnas lång tid framöver men sättet som vi använder tv och schemalägger tv på kommer se annorlunda ut och det motverka vi genom att levererar en så bra annonsprodukt som möjligt. Samtidigt är efterfrågan på TV-reklam hög vilket medför högre priser, och parallellt med det så växer vi inom streaming. 

Framöver för Nents del handlar det om att fortsätta satsa på originalinnehåll och investera i ny teknologi. Nyligen gick man bland annat in som delägare i den amerikanska Hollywoodstudion Picturestart.

– I och med den investeringen så får vi så kallade nordiska ”first look rights” där vi har förtur att köpa innehåll för våra marknader. Det gör att vi kommer närmare en delen av värdekedjan för innehåll och som gör att vi har ett upplägg som de globala jättarna för att köpa internationellt innehåll. Jag sitter också med i styrelsen för Picturestart som är grundat av Erik Feig och som är ett välkänt namn i Hollywood. Erik har producerat eller lett produktionen av filmer med sammanlagda biointäkter på över 14 miljarder dollar, inklusive Oscarsvinnare som ”La La Land” och ”The hurt locker” och ungdomssuccéer som ”Twilight” och ”The hunger games”. 

Vilka är det största utmaningarna resterande del av året?

– Det är att vända de delar av vår verksamhet som kanske inte växer så mycket. Fri-tv och betal-tv är fortsatt lönsamma och då investerar vi i tillväxt och det gäller att upprätthålla den investeringstakten. Blir det en lite surare annonsmarknad så måste vi hitta ett sätt att lösa det så vi kan fortsätta investera. Så utmaningen är att säkra att vi inte behöver slå av på investeringstakten. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

NENT GroupViaplay

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.