Anders Jensen: "Alla vill vara med på en framgångssaga"

2018-07-05 13:10  
"Nu finns det en möjlighet för oss att även ha en dialog med industriella investerare och inte nödvändigtvis bara nordiska", säger Anders Jensen.

ALMEDALEN 2018. Dagens Media mötte upp Anders Jensen, vd för NENT Group, för att prata om det nya varumärket, den kommande börsnoteringen och hans inhopp i Per Schlingmanns Viaplayserie.

Bara några få dagar har gått sedan Nordic Entertainment Group, NENT Group, började verka som ett separat bolag efter uppdelningen av MTG. 

I år är det därför första gången som NENT Group visar upp sitt nya varumärke i Almedalen. På vd Anders Jensens agenda står diverse möten och diskussioner med viktiga aktörer inom branschen. Men det är inte bara affärer och nätverkande som har varit i fokus.

I början av juni stod det klart att Per Schlingmanns roman med boktiteln "I maktens öga" blir originalserie på Viaplay med titeln "Den inre cirkeln". Eftersom handlingen utspelar sig i Almedalen spelas vissa av scenerna in under denna vecka och Anders Jensen kommer ha en roll i serien – om än en liten.

LÄS ÄVEN: Per Schlingmanns roman spelas in under DJ-battle

– Casten (Almqvist, vd för Bonnier Broadcasting reds. anm.) har ju sin hörna under Almedalen, så jag måste väl också göra någonting, säger Anders Jensen och skrattar:

– Nej, riktigt så var det inte men det är en kul grej. Många briljanta människor har kommit med den briljanta idén att jag ska spela en säpovakt i serien.

Anders Jensen agerar statist på inspelningen av Per Schlingmanns roman.

Förutom att göra inhopp i filminspelningen har Anders Jensen betydligt större utmaningar framför sig framöver.

Knappt en månad har gått sedan det nya varumärket presenterades för marknaden och en börsnotering väntar. Anders Jensen säger att han är stolt över den massiva insats som teamet på NENT Group har gjort och vad man lyckats åstadkomma på kort tid.

Hur väl har det nya namnet satt sig utåt sett?

– Nu ska man komma ihåg att NENT inte är något konsumentvarumärke, det tar längre tid att sätta sig. Men det nya varumärket har satt sig på rekordtid, vi är inte MTG längre utan vi är verkligen Nordic Entertainment Group eller NENT Group som vi förkortar det.

Att etablera det nya namnet är avgörande för börsnoteringen som blivit uppskjuten och nu väntas ske ”någon gång under 2019”.

Efter Almedalen ska Anders Jensen åka tillbaka till fastlandet för att förbereda allt inför MTG:s andra kvartalsrapport men efter lite semester är fokus att sammanställa NENT Groups ”equity story”, den företagsberättelse som ska presenteras för framtida investerare.

Vad är det för typ av investerare ni letar efter?

– I den värld där Kinnevik var vår huvudägare så var det ganska tydligt att de som majoritetsägare hade kontroll över koncernen inom det som vi kallar för institutionella investerare, alltså banker och fonder. Nu finns det en möjlighet för oss att även ha en dialog med industriella investerare och inte nödvändigtvis bara nordiska, så det blir spännande.

Förutom börsnoteringen, vad är ditt störta huvudbry just nu?

– Det jag tänker mest på förutom börsnoteringen är att hur NENT ska bli som bolag. Nu blir det högtravande, men att vi blir en arbetsgivare som rankas bland de bästa, som lockar talanger inom de områden där vi verkar, det är ofantligt viktigt. Att verkligen bygga en verksamhet som i våra fyra länder drar till sig de bästa personerna inom det områden vi är verksamma, säger Anders Jensen och fortsätter:

– Det viktigaste jag kan göra där är att bidra till att vi får en historia på plats om vilka vi är, vilka värderingar vi har och vad vi står för så att det blir så tydligt som möjligt och att vi tillsätter chefer som ställer sig bakom det och driver de frågorna, det är det viktigaste jag gör under de kommande åren.

Vad är nyckeln till att attrahera kompetens?

– Att visa att man har ambitioner. Alla vill vara med på en framgångssaga, man vill vara del av någonting som verkligen tar upp kampen mot globala jättar och som producerar mera innehåll än någonsin. Jag menar att vi idag är lika mycket ett techbolag som ett mediebolag med det så måste jag också visa att vi menar det och att vi faktiskt anställer fler och fler utvecklare hela tiden för våra streamingplattformar. Man måste tro på det man säger så att det inte bara blir tomma löften.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt