Amerikansk press sågar USA-versionen av "Blomstertid"

2010-09-25 22:11 Staffan Erfors  

Premiären av svenskserien “My Generation” på amerikanska ABC var allt annat än lyckad. Serien sågas av bland andra Variety och tittarsiffrorna levde inte upp till förväntningarna. "Det är en del av spelet att bli sågad, det som är positivt är att tittandet ökade under programmets gång", säger Henrik Bastin, en av de svenska upphovsmännen och exekutiv producent för serien.

Det är inte lätt att göra tv i USA. I veckan som gick var det premiär för serien “Lone Star” på amerikanska bolaget Fox. Serien hyllades av kritiker men de urusla tittarsiffrorna fick bolaget att fatta det drastiska beslutet att lägga ner “Lone Star” omedelbart – trots att hela serien var färdiginspelad.

För “My Generation” är det inte riktigt lika illa, 5.2 miljoner tittare såg premiäravsnittet som sändes på ABC i torsdagskväll. Ratingen i målgruppen 18-49 år låg på 1.6.

“My Generation” genererade 60 procent färre tittare jämfört med premiären av “Flashforward” som låg på motsvarande tid då den serien premiärvisades för ett år sedan.

– Vi borde varit över 2 i rating, det man får ta med sig är att programmet växer över sändningen, säger Henrik Bastin som inte är alltför nedstämd.

– Nästa sändning är sjukt viktig, går vi upp då ligger vi bra till, tappar vi då är det långt ifrån optimalt. Men det är vad det är.

“My Generation floppar” är rubriken på The Hollywood Reporter sida där tittarsiffrorna redovisas.

Serien bygger på “Blomstertid” som visats i TV4 med komikern Peter Magnusson i samtliga roller. I “My Generation” görs rollerna dock av olika skådespelare.

Det är inte bara tittarsiffrorna som är dåliga för “My Generation”, flera tv-recensenter är missnöjda med serien:

“Serien slår knut på sig själv”, skriver Randee Dawn i The Hollywood Reporter som dock inte utesluter att serien kan ta sig:

“Med tiden kanske serien kan bli något”, avslutar Randee Dawn.

I “Variety” skriver Brian Lowry:

“Seriens dokumentära anslag gör det ofta stelt och tar fokus ifrån själva dramat och genom att använda etiketter på de medverkande gör att de känns än mer endimensionella”.

“Resultatet är konstigt”, skriver Lowry vidare.

Alessandra Stanley i New York Times är dock tämligen positiv till serien och det dokumentära greppet:

“Det bidrar till att karaktärernas monologer blir både koncisa och ger de även en fernissa av satir”, skriver hon.

Även LA Times recensent är positiv till “My Generations” upplägg:

“Karaktärernas medvetenhet om kameran är precis det som gör serien överraskande fräsch, levande och rörande”, skriver Mary McNamara i LA Times.

– Det är vad det är, kritiker har sin åsikt. Det är inte första gången i världen man blir sågad för någonting Nu kan man bocka av det på sin lista och berätta för barnbarnen att man blivit såga längs med fotknölarna i Variety, säger Henrik Bastin som tror och hoppas att serien kan växa med tiden.

– Det är en dramaserie med många karaktärer, det som var positivt är att vi ökade under programmet. Det avgörs om två- tre avsnitt så får vi se hur det går, säger Henrik Bastin.

Det är produktionsbolaget Stockholm-Köpenhamn med Henrik Bastin i spetsen som lyckats sälja in “My Generation” till den amerikanska tv-jätten som skrivit på för tretton stycken en-timmes-avsnitt.

– Kanalen hörde av sig i morse och sa att man står bakom serien, det känns positivt, säger Henrik Bastin.

Staffan Erfors

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt