Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Amanda Schulman: "Äntligen är tv-krisen här"

Publicerad: 11 November 2014, 13:28
Uppdaterad: 11 Maj 2016, 12:42

A Perfect Day-grundaren och medieprofilen Amanda Schulman välkomnar tv-krisen.


I det senaste avsnittet av podcasten Värvet berättar medieprofilen Amanda Schulman om uppväxten, mediekarriären och det egna produktionsbolaget A Perfect day.

Efter att i flera år jobbat på stora produktionsbolag, där hon bland annat var med och sålde in format som "Så mycket bättre", "Pluras kök" och "Kungar av Tylösand", valde hon 2011 att starta eget tillsammans med systern Hannah Widell.

Som en relativt färsk uppstickare i branschen välkomnar hon tv-krisen. Den är till och med efterlängtad menar hon.

– Folk har sagt väldigt länge att tv är skakigt. Det är kul att det äntligen hände. Ett tag kändes det som att vi skulle hålla på och prata om det hur länge som helst. Men nu är vi faktiskt där, säger Amanda Schulman i Värvet.

Enligt Amanda Schulman är A Perfect Days grundidé, karaktärsdrivet innehåll för alla plattformar, branschens framtid. Att de alltid har en personlig avsändare bakom sina produktioner räddar dem från att påverkas av krisen, menar hon.

– Jag tror att vi vill ha ett annat innehåll idag. Vi vill ha personliga avsändare som sållar ut innehållet åt oss. Vi orkar inte med all jäkla reklam så istället hittar vi personer som vi bryr oss om och som berättar för oss vad de tycker om, säger Amanda Schulman.

Hon menar vidare att vissa program kommer att fortsätta gå bra, som till exempel "Så mycket bättre". Men tiden när man först säljer in formaten och därefter stoppar in personerna är enligt henne snart förbi.

– Det kommer att vara svårt att få ihop det average-tv tittandet. Sådana superdyra produktioner som bara ska gå och gå hela tiden. Vi hittar alltid människorna först.

Amanda Schulmans medverkan i Värvet hittar du här.

Anton Andersson

anton.andersson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.