Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

All time high för streaming-tittandet

Publicerad: 31 Augusti 2020, 11:42

Tittandet på strömmat innehåll når nya rekordnivåer under årets andra kvartal, enligt Mediavision.

Foto: Janne Næss

Streaming-tittandet når nya rekordnivåer under årets andra kvartal och ökar med över 10 procent jämfört med 2019.


Ämnen i artikeln:

streamingMediavision

Totalt har fler än 600 000 streaming-tittare tillkommit under ett år, enligt Mediavision. Under årets andra kvartal ligger den dagliga räckvidden för streaming på 66 procent i målgruppen 15–74 år. Det är en ökning på mer än 10 procent jämfört med motsvarande period i fjol, och är därmed den högst uppmätta nivån hittills.

Framför allt ligger orsaker relaterade till coronapandemin bakom ökningen. Enligt Mediavision är räckviddsökningen störst i målgruppen 65–74 år, vilket sannolikt är en följd av de restriktioner som påverkat de äldre.

Dessutom ligger ytterligare en förklaring i ett ökat tittande på nyheter och aktualitetsprogram, vilket ökat kraftigt under pandemin, som Dagens Media tidigare har berättat.

Hälften av allt onlinetittande ägnas åt dramaserier, som är den i särklass mest populära programtypen. Dramatittande växer med 10 procent jämfört med samma period 2019.

– Att nära 70 procent i Sverige nu tittar på online-video dagligen är ett tydligt tecken på en helt ny fas. Marknaden är mogen och i stort sett alla mellan 15 och 74 år tillhör publiken. I grund och botten betyder detta att digitaliseringen tagit ytterligare ett stort kliv framåt när också de lite äldre skaffar streamingtjänster. Pandemin har ökat på hastigheten i förändringen, säger Natalia Borelius, projektledare på Mediavision, i ett pressmeddelande. 

– En mycket spännande höst väntar, med flera stora lanseringar såsom Disney Plus i september. Det finns skäl att tro att andra halvan av 2020 kommer leda till flera toppnoteringar.

Madeleine Nilsson

Reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

streamingMediavision

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.