Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Alkoholreklamen över 1 miljard

Publicerad: 29 januari 2014, 07:09
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:50

Alkoholreklamen fortsätter att öka. För första gången når investeringarna nu över en miljard kronor.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Under 2013 investerade annonsörer nästan 1,1 miljarder kronor brutto i alkoholreklam, enligt siffror från Sifo reklammätningar.

Det är en ökning med nästan 15 procent från året innan då medieinvesteringarna uppgick i 928 miljoner kronor, brutto.

– Tittar du i en facktidning eller morgontidning är säkert 20 procent vinannonser, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer, till Dagens Media.

Han fortsätter:

– Vi ser inga problem med det, det är viktigt för medierna, särskilt i en krisdrabbad fackpressbransch. Alkoholannonsörerna är viktiga, så länge de följer de regler som finns.

LÄS OCKSÅ:

Investering i alkoholreklam

2013: 1064 miljoner

2012: 928 miljoner

2011: 838 miljoner

2010: 659 miljoner

2009: 416 miljoner

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev