Få hela storyn
Starta din prenumeration
Rörligt
Publicerad: 29 januari 2014, 07:09
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:50
Alkoholreklamen fortsätter att öka. För första gången når investeringarna nu över en miljard kronor.
Ämnen i artikeln:
Sveriges AnnonsörerUnder 2013 investerade annonsörer nästan 1,1 miljarder kronor brutto i alkoholreklam, enligt siffror från Sifo reklammätningar.
Det är en ökning med nästan 15 procent från året innan då medieinvesteringarna uppgick i 928 miljoner kronor, brutto.
– Tittar du i en facktidning eller morgontidning är säkert 20 procent vinannonser, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer, till Dagens Media.
Han fortsätter:
– Vi ser inga problem med det, det är viktigt för medierna, särskilt i en krisdrabbad fackpressbransch. Alkoholannonsörerna är viktiga, så länge de följer de regler som finns.
LÄS OCKSÅ:
2013: 1064 miljoner
2012: 928 miljoner
2011: 838 miljoner
2010: 659 miljoner
2009: 416 miljoner
Ylva Larsson
Ämnen i artikeln:
Sveriges Annonsörer