Alecta trappar ner i Vinterstudion

SVT tappar en av Vinterstudions mest populära rättigheter, världscupen i skidskytte, till TV4. Dagensmedia.se frågar två sponsorer om var de lägger sina sponsorpengar i vinter.

Det är inte möjligt att sponsra "Vinterstudion" i sin helhet, men väl de olika sändningarna. Volkswagen är en av förra årets sponsorer och de stannar kvar hos SVT.

– Ja vi är ju sponsorer till svenska längdlandslaget och de sändningarna ligger kvar hos SVT. Sedan är ju TV4:s upplägg, till skillnad från SVT:s, mer av en långlördag med vintersport, handboll och flera andra sporter, så rent idrottsmässigt passar de inte Volkswagens profil, säger företagets marknadschef, Niclas Runberg.

Pensionsföretaget Alecta, som förra året sponsrade både Vasaloppet, världscupen i längdskidåkning och skid-VM, väljer däremot att dra ner på sitt sponsorengagemang hos SVT. I år sponsrar de bara Vasaloppet men Alecta säger dock att förändringen inte har med TV4:s intåg att göra.

– Vi är huvudsponsor till Vasaloppet så i samband med vasaloppssändningen syns vi också i Vinterstudion som programsponsor. Det blir en tydligare fokusering på Vasaloppet för oss i år därför kommer vi att synas i andra sammahang än bara programsponsring, säger Jelena Mirkovic, chef för marknadskommunikation på Alecta.

Göran Aadland, ansvarig för SVT:s säljbolag Morespace Sport & Media, säger:

– Vinterstudion är helt slutsåld den här säsongen. Det vi har kvar är en satsning på skicross och så snart vi vet omfattningen kring den kommer vi att erbjuda möjligheten att sponsra skicross inom Vinterstudion.

Henrik Widell

Publicerad 2011-10-25 10.35Uppdaterad 2015-12-06 14.53

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: