Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Aftonbladet plockar in tidigare MMS-vd

Publicerad: 3 April 2014, 04:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:42

Aftonbladet, som nyss fick sändningstillstånd i marknätet, jobbar hårt på att bygga upp sin tv-organisation. Nu plockar tidningen in MMS tidigare vd Pontus Bergdahl.


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet TV

Aftonbladet håller för tillfället på att bygga upp sin tv-organisation. Tidigare har tidningen rekryterat Jan Scherman från TV4, som numera arbetar som strategisk rådgivare åt Aftonbladet.

Aftonbladet får dessutom konsulthjälp från den före detta MMS-chefen Pontus Bergdahl, som än så länge inte vill uppge hans exakta roll på tidningen.

– Det är ännu inte officiellt vad jag kommer att arbeta med för Aftonbladet. Men generellt kan jag säga att frågor som handlar om mätning och valuta är strategiskt intressanta i ett sånt här skede. Alla webb-tv-aktörer funderar ju på vilka alternativ det finns för att kunna fungera i en tv-reklammodell, säger Pontus Bergdahl till Dagens Media.

Han utvecklar vidare:

– Det är 6,1 miljarder kronor som omsätts på linjär tv, och det finns olika krav och förväntningar som är kopplade till kanalernas leverans. Som webb-tv-aktör måste man fundera ut hur man ska fungera i det systemet, och i det arbetet så finns det lite olika varianter.

Enligt Pontus Bergdahl närmar sig tv-marknadens olika aktörer varandra i sin utformning.

– Att rörelsen går åt båda hållen, med linjära aktörer som etablerar sig på webben och vice versa gör ju inte arbetet mindre spännande. Generellt sett så lever aktörerna på webb- och linjär tv olika liv, men på sikt så vill nog alla att det ska hänga ihop på något sätt, till exempel när det kommer till att planera, köpa och leverera en kampanj med rörlig bild, säger han och fortsätter:

– Att Sveriges Annonsörers kommitté för tv-reklam har bytt namn till kommittén för rörlig bild talar kanske lite för att de olika aktörerna närmar sig varandra.

Pär Ullrich

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet TV

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.