Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Adcitymedia säljer av

Publicerad: 19 Augusti 2009, 09:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:16

Adcitymedia avyttrar en hästpolotävling och ett lyxmagasin för seniorer.


Adcitymedia har haft en allt för spretig portfölj. Det anser i alla fall bolagets vd Anders Axelsson, som nu säljer magasinet Grand och rättigheterna till Stockholm Polo Open.

– Det är ganska vanligt att man blir för spretig i nystarten av ett företag. Nu vill vi renodla vår verksamhet, säger Anders Axelsson.

Magasinet Grand har funnit sedan 2005 och riktar sig till förmögna svenskar över 55 år.

– När vi startade fanns det ingen förutom PRO-nytt som vände sig till den här målgruppen, säger Anders Axelsson.

I köpet ingår utgivningsbevis samt ett register på 15.000 namn på de rikaste 55-plussarna i landet.

Köparna, AKM Partners AB, förvärvar också eventformatet Stockholm Polo Open.

Adcitymedia vill nu istället fokusera på sitt ooh-utbud, som de under en tid jobbat med att produktutveckla . I det ingår en satsning på wifi-nät.

– Många har ett trådlöst nät men konsumenten vet aldrig vilka nät det finns och varifrån de kommer. Vi har våra skärmar som kan fungera som inkastare, säger Anders Axelsson.

Det, tillsammans med fler digitala skärmar i hela Sverige, har kostat mycket pengar, säger han:

– Vi behöver frigöra kapital för vår ooh-satsning och fick ganska bra betalt för de här två. Det är också en anledning till att vi säljer Grand och Stockholm Polo Open.

Hur mycket fick ni betalt?

– Det vill jag inte gå ut med. Men jag kan säga att vi fick igen det vi betalade för att starta dem och lite till.

Hur har 2009 varit för Adcitymedia?

– Det har varit tufft. Däremot har augusti och september börjat extremt bra och jag hoppas det har med övriga marknaden att göra och inte att vi har haft tur.

Strax före sommaren rapporterade Dagensmedia.se att Adcitymedia sagt upp tre anställda. Anders Axelsson sa då att det hade att göra med kommande försäljning av dotterbolag.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.