Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

700 000 hushåll kan mista tv-kanaler efter bråk mellan Telia och Kanal 5

Publicerad: 31 Mars 2015, 05:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:07

Omkring 700 000 hushåll kan vakna upp med färre tv-kanaler den 1 april. Anledningen är att Telia och SBS Discovery TV haft svårt att komma överens.


Ämnen i artikeln:

SBS Discovery TVTelia

De kunder som riskerar att drabbas av bråket meddelades i går kväll.

– Kanal 5 är den kanal i Sverige som är mest förknippad med roligare tv, men det här tyvärr inget aprilskämt, utan bara beklagligt och tråkigt. Samtidigt förtjänar våra tittare bästa möjliga information i det här läget, säger Dan Panas som är presschef på SBS, till TT.

Förutom SBS Discovery TV:s huvudkanaler Kanal 5 och Kanal 9 försvinner även Eurosport, Kanal 11, Discovery, Animal planet och TLC.

Enligt Telias presschef Irene Krohn beror bråket på att tv-bolaget ställt krav om att få paketera sina kanaler på ett sätt som innebär mindre valfrihet för kunderna.

–  Från och med den 1 april riskerar vi att inte längre kunna sända några kanaler från SBS. Anledningen är helt enkelt att vi inte kan acceptera de villkor som SBS ställer, eftersom de går helt emot våra kunders beteende och önskemål. Det är väldigt tråkigt att informationen kommer ut så sent, men det handlar helt enkelt om att vi har försökt komma överens in i sista stund, säger hon till TT.

När Dagens Media når Dan Panas säger han så här:

– Jag noterar vad Telias presschef säger om Telias kunders önskemål och har ingen kommentar kring det. Men jag kan bara notera att det är oerhört starka reaktioner på Telias kundtjänstplattformar just nu. Vilket också märks i nyhetsrapporteringen i tidningar och på sajter.

Nyligen hade SBS Discovery TV en liknande konflikt med Boxer.

LÄS ÄVEN:

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

SBS Discovery TVTelia

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.