Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

24h-sändningar lyfter Comedy Central

Publicerad: 18 Februari 2014, 06:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:37

I slutet på förra året expanderade humorkanalen i Sverige. Dygnet runt-sändningarna har nu gett resultat.


Ämnen i artikeln:

Comedy Central

Den nya satsningen lanserades genom ett 24-timmarsprogram där komikerna Martin Soneby och Petter Bristav tillbringade ett dygn inlåsta, tittandes på Comedy Central.

Denna form av slow-tv gjorde sig väl för kanalen vars tillväxt, enligt ett pressmeddelande från Comedy Central, ökade med 194 procent i målgruppen 15-34 år, respektive 209 procent i målgruppen 20-44 år.

Ökningen innebär att Comedy Central har en rating på 0,9 procent i åldersgruppen 15-34 år och 0,7 procent i åldersgruppen 20-44 år.

November månad förra året blev den bästa någonsin för kanalen i Sverige.

– Det är skönt att se att våra svenska siffror ökar och att våra trogna tittare fortsätter att titta. Sen vi började sända dygnet runt har trafiken på hemsidan fördubblats, och vi tror att vi kan fortsätta växa genom att alltid finnas tillgängliga för den som vill få sig ett skratt, skriver Maurice Hols, vice vd och general manager för Comedy & Entertainment på Comedy Central, i ett mejl till Dagens Media.

Vad beror ökningen på?

– Dygnetruntsändningarna gör det helt enkelt lättare att följa kanalen. Det är lättare att nya tittare zappar förbi kanalen under dagen och sedan hänger med på kvällen. Komedi attraherar alla åldrar och det är det största intersset bland unga vuxna. Det är ett sätt för människor att komma närmare varandra.

Hur kommer era framtida satsningar på den svenska marknaden se ut?

– Vi kommer att fortsätta köra amerikanska produktioner även på den svenska kanalen. Några nya serier kommer även att börja rulla, till exempel "Adam Devine’s House Party" och "Trip Tank". Vi planerar också en del kampanjer inom de närmaste månaderna.

De serier som just nu lockar flest tittare till Comedy Central är "Vänner", "Futurama", "King of Queens" och "South Park".

Pär Ullrich


Ämnen i artikeln:

Comedy Central

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.