2,5 miljoner svenskar kan se streamad tv

Netflix har fått 600 000 fler användare på ett år.

De populäraste SVOD-tjänsterna fortsätter att öka, visar ny statistik från MMS. Under det fjärde kvartalet 2014 uppgav 2 421 000 svenskar att de har tillgång till någon SVOD-tjänst i hemmet. Den dagliga räckvidden är 715 000 personer.

Störst är fortfarande Netflix med en daglig räckvidd på 465 000 personer. 1 568 000 personer hade tillgång till Netflix i hemmet under MMS mätperiod, vilket är 600 000 fler än under samma period året innan.

Både Netflix och Viaplay, som är den näst största tjänsten med en daglig räckvidd på 198 000, har ökat med 45 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år. 931 000 svenskar har tillgång till Viaplay i hemmet.

– Även de mindre tjänsterna ökar jämfört med förra året. C More Play har fördubblat sin dagliga räckvidd. TV4 Play Premium och HBO Nordic har mer än trefaldigat räckvidden under ett genomsnittligt dygn, även om det är från låga nivåer,  säger MMS onlinechef Martin Hehrne, i ett pressmeddelande.

 

Daglig räckvidd och tillgång, antal 9-99 år 13 oktober – 7 december 2014

 

Netflix

Daglig räckvidd: 465 000

Tillgång till tjänsten i hemmet: 1 568 000

 

Viaplay

Daglig räckvidd: 198 000

Tillgång till tjänsten i hemmet: 931 000

 

TV4 Play Premium

Daglig räckvidd: 60 000

Tillgång till tjänsten i hemmet: 207 000

 

HBO Nordic

Daglig räckvidd: 34 000

Tillgång till tjänsten i hemmet: 198 000

 

C More Play

Daglig räckvidd: 17 000

Tillgång till tjänsten i hemmet: 155 000

 

Någon SVOD-tjänst

Daglig räckvidd: 715 000

Tillgång till tjänsten i hemmet: 2 421 000

 

De abonnemangstjänster som ingår i MMS mätning är C More Play, C Sports, Eurosport Player, Filmnet, HBO Nordic, Kanal 5 Premium, Netflix, Telia Play+, TV4 Play Premium och Viaplay. SVOD står för Subscription Video on Demand.

Publicerad 2015-02-05 07.26Uppdaterad 2015-12-06 12.14

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: