Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

15 procent av marknadens totala intäkter kommer från webb-tv

Under 2016 kommer andelen digitala intäkter att öka till nära 20 procent av tv-marknadens totala omsättning, bedömer Mediavision. "Bolagens förmåga att bygga digital kompetens och ställa om erbjudandena mot digitalt kommer vara avgörande", säger vd Marie Nilsson.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Publicerad: 25 Maj 2016, 09:12
Uppdaterad: 25 Maj 2016, 09:19

Ämnen i artikeln:

Mediavision

Förutom att det pågår en tittarförflyttning från traditionell tv till online,börjar också intäkterna bli substantiella för onlinebaserade tv-tjänster. Det visar Mediavisions nyutkomna årliga branschrapport över den svenska tv-marknaden.

Totalt omsatte tv-marknaden 21,5 miljarder kronor under 2015, vilket innebär en blygsam ökning på 2,4 procent mot föregående år.

En allt större del av tv-industrins intäkter kommer från digitala tjänster. För helåret 2015 beräknar Mediavision att 15 procent av marknadens totala intäkter (exklusive public service) kommer från webb-tv, motsvarande 2,5 miljarder kronor.

De ökade digitala intäkterna kommer från såväl reklam- som betalsidan.

Mediavision bedömer även att digitaliseringens effekter kommer intensifieras under 2016, och att andelen digitala intäkter kommer att öka till nära 20 procent av tv-marknadens totala omsättning.

Detta baseras på att både räckvidd och tittartid för webb-tv fortsätter stiga, samt att konsumenterna visar fortsatt köpintresse för streamingabonnemang.

– Antalet streamingabonnemang i Sverige växer stadigt både genom nytillkommande hushåll samt att allt fler streamingkunder väljer att skaffa fler än ett abonnemang. Samtidigt ser vi en rad hämmande faktorer för annonsfinansierad webb-tv såsom adblocking och avsaknad av mätstandards, vilket verkar återhållande för en i övrigt växande marknad, säger säger Marie Nilsson, vd för Mediavision, i ett pressmeddelande.

Analysen visar också att digitaliseringen leder till omfördelning av intäkterna mellan branschens aktörer, där internationella aktörer såsom Youtube och Netflix tar allt större andelar på bekostnad av inhemska spelare.

– Nordiska mediehus befinner sig i en spännande period, där bolagens förmåga att bygga digital kompetens och ställa om erbjudandena mot digitalt kommer vara avgörande framgent, fortsätter Marie Nilsson.

Ämnen i artikeln:

Mediavision

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.