Få hela storyn
Starta din prenumeration
Rörligt
Idag lanseras Pluto TV på den nordiska marknaden, vilket görs tillsammans med Nent. Och det är ett världsunikt partnerskap för streamingtjänsten. ”För oss är Nent en perfekt partner”, säger Nordenchefen Jesper Dahl, till Dagens Media.
Rörligt
”Vårt mod väcker världen, vår musik erövrar Europa”, sa Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj när landet tog hem finalen av Eurovision Song Contest i lördags. Och hemma i Sverige bänkade sig 2,4 miljoner personer framför tv-apparaterna, enligt siffror från MMS.
Rörligt
Antalet streamingtjänster växer så det knakar, och hushållspenetrationen i Sverige är rekordhög. Men marknaden är på väg att mogna. Så hur kommer landskapet att utvecklas? Under Dagens Medias temavecka fokuserar vi på vad som sker på streamingmarknaden. Här är alla artiklar:
Rörligt
Telia-ägda TV4 har haft en långsiktig strategi att fortsätta satsa på AVOD när de andra broadcastaktörerna har gjort tvärtom. Nu är TV4 Medias vice vd Mathias Berg självsäker i att kunna tälja guld när marknaden rör sig mer mot AVOD. Samtidigt ska Telias C More bli den största lokala streamingtjänsten och trycka ned churnnivåerna.
Rörligt
Hård konkurrens, en marknad som blir alltmer mättad och en ökad inflation som får hushållen att hålla hårdare i pengarna.
Hur står sig då operatörerna i det klimatet? Dagens Media har pratat med Tele2, Telia och Telenor om deras streamingstrategier och flera analytiker om hur telejättarna ska klara konkurrensen.
Operatörerna och experterna om:
✓ Största utmaningarna
✓ ”En mättad marknad behöver inte vara en nackdel”
✓ Konsumenten pekas ut som vinnare
✓ ”Konkurrensen är brutal”
Rörligt
AVOD-annonseringen kan gå om den klassiska tv-reklamen redan 2025, och det är många som vill ha en bit av AVOD-kakan. Men vad innebär den snabba utvecklingen egentligen? Och vad öppnar det här för möjligheter för annonsörerna? Experterna svarar.
Rörligt
Efter sammanslagningen – Warner Bros Discovery lanserar en hybridlösning för Discovery Plus. Carl Waldenor om: ✓ Den nya ”ad lite”-lösningen ✓ Synen på AVOD respektive SVOD ✓ Netflix nya strategiska bana.
Rörligt
Allt fler streamingtjänster väljer reklamspåret. En mättad marknad, skyhöga priser på innehåll och en mördande konkurrens är tre orsaker. ”SVOD-marknaden har inte samma tillväxt som tidigare”, säger C More-chefen Jens Håkansta.
✓ Så mycket reklam ska Pluto TV sända
✓ Jättarna Netflix och Disney Plus blir hybridtjänster
✓ Nya kvalitetskontakter för annonsörerna
✓ C Mores hybridtjänst ska driva räckvidd
Rörligt
Nya tjänster, konsolidering och expansion – streamingmarknaden växer så det knakar. Har du också svårt att hänga med i det snabbföränderliga streaminglandskapet? Här är en sammanfattning av de viktigaste händelserna. Dessutom siar streamingexperterna Marie Nilsson och Jonas Birmé om vad som väntar runt hörnet.
Rörligt
Antalet streamingtjänster växer som svampar ur jorden, och hushållspenetrationen i Sverige är rekordhög. Men marknaden är på väg att mogna. Så hur kommer det här landskapet att utvecklas framåt? Det ska Dagens Media djupdyka i under nästa temavecka.