Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medier

Rekord för medieköpen

Publicerad: 7 november 2017, 07:17
Uppdaterad: 7 november 2017, 08:48

Medieinvesteringarna i oktober når upp till en ny rekordnivå.


Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernSveriges Mediebyråer

Totalt förmedlades drygt 1,65 miljarder kronor under oktober, vilket är den högsta noteringen sedan Mediebyråbarometern startades. Det innebär att medieköpen, via Sveriges Mediebyråers medlemmar, ökade med 0,7 procent jämfört med oktober 2016.

– Den näst starkaste månaden i Mediebyråbarometerns historia är oktober 2016, så följaktligen möter samtliga mediekategorier mycket starka siffror i denna mätning. Vi befinner oss i en högkonjunktur, men det är inte den enda anledningen till den positiva tillväxten, utan det handlar även om att mediebyråernas erbjudande växer och utvecklas i en riktning som svarar mot annonsörernas behov, säger Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.

Även för enskilda medieslag innebär oktober rekord i medieinvesteringar. Radio blev månadens stora vinnare med en tillväxt på 35,8 procent, medan utomhus ökade med 24,7 procent.

Investeringarna i tv belastas av Discovery Networks konflikt med Com Hem och investeringarna minskade med 6,5 procent.

– Trots att tv backade med 6,5 procent blev oktober ingen dålig månad – det är den tredje högsta månadsnoteringen någonsin för kategorin. Minskningen kan i stor utsträckning härledas till Discovery Networks Sweden och konflikten med Com Hem då kompensationer till kunder tycks ha utgått i oktober. Hade konflikten inte inträffat skulle omsättningen för tv ha varit större, säger Jochum Forsell, vice vd på IUM, i pressmeddelandet.

Men trots de rekordhöga investeringarna brottas tryckt press med stora nedgångar i annonsintäkter. Den mediekategori som backade mest under oktober var dagspress storstad som uppvisade en negativ tillväxt om 21,4 procent. Kvällspressen tappar nästan lika mycket – 21,3 procent – och populärpressen backar med 20,5 procent.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News