Raoul Grünthal: "Vi ska inte vara beroende av globala nätjättar"

2018-05-17 14:21  
Raoul Grünthal, vd för Schibsted Media, under Stockholm Media Week 2018. Foto: Anna Hållams

STOCKHOLM MEDIA WEEK. Schibsted Medias vd om konkurrensen från nätjättarna.

Under rubriken "Myror eller elefanter - vem bor i framtidens mediehus?" talade Stockholm Media Weeks programledare Claes de Faire med Raoul Grünthal, vd för Schibsted Media, om bland annat betydelsen av GDPR, konkurrensen från globala nätjättar och Musically.

– Som så många andra i det här rummet har man fått sig en rejäl dos GDPR den senaste tiden.

Vad tror du att det kommer få för betydelse?

– I grunden är det något positivt. Det kommer betyda att man kommer att äga sin egen data på ett annat sätt, att man kan påverka hur den ska användas, säger Raoul Grünthal från scen, och fortsätter:

– Men i förlängningen kan det komma att innebära något helt annat: Att de globala jättarna får ännu mer makt.

LÄS MER: Schibsted i konflikt med Google – om GDPR

Raoul Grünthal riktar sig senare mot publiken och frågar om någon har fått ett mejl från Google under den närmaste tiden.

– Är det någon som svarat "nej" på deras frågor? Jag är ganska säker på att ingen har sagt nej. Det läskigaste som kan hända, och det gäller inte bara oss, är att de här plattformarna får mer makt och att man inte lyckas få bukt med det. Att de blir ett monster, säger han och fortsätter:

– Generellt kan man säga att jag förespråkar att vi inte ska vara beroende av globala nätjättar, de är våra konkurrenter.

Hur länge har ni råd att tänka så?

– Jag har snarare svårt att se hur länge vi har råd att inte att tänka så, säger Raoul Grünthal.

Under förmiddagen gästade Iza och Elle Cryssanthander, tvillingarna som har omkring 4 miljoner följare på musikappen Musically, Stockholm Media Week-scenen.

Raoul Grünthal får frågan om vad han tror att den trenden betyder.

– Den betyder mycket. Tittar man på Musically och andra sociala medier-plattformar finns det en stor utmaning för oss att nå ut till de här målgrupperna. Fyra miljoner är en väldigt stor siffra, och det är helt otroligt – och det är siffror som kan jämföras med siffrorna för traditionella medier.

Simon Nilsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt