Radio/podd
Viaplay Radio släpper dynamiska spottar
Publicerad: 6 april 2023, 05:46
Martin Backman, director of sales på Viaplay Radio, säger att radiohuset ser en ökad efterfrågan i marknaden. Foto: pressbild
Viaplay Radio utökar annonsmöjligheterna och öppnar upp för dynamiska spottar som innebär att annonsören kan justera budskapet i realtid.
De dynamiska spottarna innebär att annonsörer kan ändra reklambudskapet utifrån exempelvis väderförhållanden, det aktuella produktutbudet eller konkurrenternas agerande. Enligt Viaplay Radio ger det ökade möjligheter till ”förbättrad effektivitet och sedermera högre ROI”, skriver man i ett pressmeddelande. Dessutom går det snabbare att utvärdera kampanjerna.
– Vi stärker kundnyttan genom att möta annonsörernas önskemål kring flexibel och kortare framförhållning. Just nu ser vi ökad efterfrågan på marknaden med mer säljdrivande kampanjer som uppmanar mer till call to action än varumärkesbyggnad och då skapar denna lösning en perfekt lösning för behovet, säger Martin Backman, director of sales på Viaplay Radio, i pressmeddelandet.
De dynamiska spottarna har under två års tid testats tillsammans med Unibet. Nu blir formatet alltså tillgängligt för alla annonsörer.
– Vi ser potentialen inom flera branscher, bland annat dagligvaruhandeln, där kunden kan anpassa sitt budskap i realtid utifrån väder, omvärldsfaktorer och rådande säsong. Det är också ett led i vår ambition av att kontinuerligt förbättra och utveckla vår produkt för att skapa ett ännu större värde för våra annonsörer, säger Martin Backman i pressmeddelandet.
LÄS ÄVEN:
Ljudbolagen lägger ägandet på börsen
Radioåret 2022: Lyssnartappet accelererar