Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Radio/podd

Vad hade Sverige i lurarna i juli?

Publicerad: 6 augusti 2021, 09:44

Foto: Amanda Mills, USCDCP via Pixnio

Bauer Medias sammanställning för juli månad har kommit, och det här lyssnade Sverige på under förra månaden.


Ämnen i artikeln:

Sveriges RadioBauer Media GroupNENT GroupRadioRix FMP1P3PodcastMix MegapolPoddindex

Bauer Media är fortsatt Sveriges största kommersiella audiohus. I juli var lyssnarandelen för kommersiell radio 25 procent, av dessa hade Bauer 15 procent av lyssnarna och Nent resterande 10 procent. Sveriges radio har störst lyssnarandel med dryga 75 procent.

Poddlyssnandet på Radioplay och Podplay, som ägs av Bauer Media, har minskat med 26 procent jämfört med juni månad. Bauer Media uppger i pressmeddelandet att detta troligtvis beror på att många poddar har sommaruppehåll. Samtliga kommersiella poddplattformar ser en nedgång, enligt statistiken.

I radio ökade den genomsnittliga lyssnartiden för Bauer-kanalerna Mix Megapol och NRJ med 2 respektive 14 procent jämfört med månaden innan. Nent-ägda Star FM ökade med 2 procent, medan Rix FM var oförändrad.

För samtliga veckor i juli har de mest lyssnade poddarna varit från Sveriges Radio, enligt Poddindex. På plats ett har Sommar och Vinter i P1 legat ohotad, följd av P3 Dokumentär.

Källor: Kantar Sifo ROA/Advantage, Looker och Poddindex

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News