Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag02.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Radio/podd

Sveriges Radio tar andelar i maj

Publicerad: 8 Juni 2020, 08:55

Sveriges Radio tar andelar under coronapandemin.

Foto: Janne Næss

Allt fler vänder sig till Sveriges Radio under coronapandemin. SR stärker sin ställning gentemot de kommersiella radiohusen i maj.


Ämnen i artikeln:

Bauer Media GroupcoronavirusetNENT GroupSveriges Radio

Sveriges Radio har i maj en lyssnarandel på hela 72,3 procent, vilket är en ökning med 4 procent jämfört med maj 2019. Nent Group backar samtidigt med 19 procent till en andel på 10,9 procent, medan Bauer Media backar med 1 procent till en lyssnarandel på 16,9 procent.

Den totala lyssnartiden i radio i maj ligger på ett snitt på knappt 111 minuter per vecka, vilket är på samma nivå som 2019.

Av Sveriges Radio kanaler är det främst P1 som ökar. Kanalens genomsnittliga lyssnarandel ligger i maj på 61,5 procent, vilket är en ökning på 21,3 procent jämfört med motsvarande period 2019.

Även NRJ ökar rejält – med 26,2 procent – vilket innebär att kanalen har en genomsnittlig lyssnarandel i maj på 17,8 procent.

Den allra största ökningen står dock Bauer Medias Rockklassiker för, som ökar sin lyssnarandel med hela 50 procent. Ökningen sker dock från relativt låga nivåer och den genomsnittliga lyssnarandelen i maj ligger på 10,5 procent.

Störst tapp under maj gör Nent Groups Star FM. Kanalen har en genomsnittlig lyssnarandel på 10,1 procent, vilket är en minskning med 36,9 procent. 

Samtliga siffror kommer från Kantar-Sifos PPM-mätning och omfattar veckorna 19-22 2019 och 2020.

Madeleine Nilsson

Reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.