Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag27.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Radio/podd

Sveriges poddsiffror blir jämförbara globalt

Publicerad: 14 Oktober 2019, 11:01

Från och med årsskiftet ska alla poddsiffror i Sverige kunna jämföras globalt.

Foto: Janne Næss

I slutet av året byter Sveriges poddar till en internationell mätstandard.


Ämnen i artikeln:

NENT GroupPodcastIABBauer Media GroupSveriges AnnonsörerSveriges RadioAcast

Poddindex rullades ut för två år sedan för att mäta hur mycket lyssning en podd faktiskt får.

LÄS MER: Detta innebär den nya valutan 

När Poddindex lanserades fanns ingen internationell mätstandard utan den är framtagen tillsammans med Sveriges Annonsörer, Sveriges Radio, Acast, Bauer Media och Nent.

I och med att IAB tagit fram en global standard för att mäta poddar uppdaterar Poddindex sina mätmetoder efter den globala.

LÄS ÄVEN: Acast slopar betalmodellen – Podme växer med Spotify satsar på räckvidd

Under det fjärde kvartalet kommer podcastaktörer förändrar det sätt som de tidigare levererat data på för att anpassa sig till de nya riktlinjerna. Planen är att alla aktörer ska följa IAB:s globala standard senast den 1 januari 2020.

– Podcastmarknaden och annonsmarknaden är global och det är därför viktigt att det finns en transparens och en jämförbarhet även mellan länder. Med den här standarden är det inte bara möjligt att jämföra podcasts i Sverige utan även internationella podcasts som följer samma standard. För globala annonsörer skapar detta en trygghet när man ska investera i det heta ljudmediet, säger Peter Mackhé, medieexpert på Sveriges Annonsörer, i en kommentar.

Störst skillnad kommer visas i antalet lyssningar medan räckvidden väntas förändras marginellt, enligt Sveriges Annonsörers mätningar.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.