Radio/podd
Stark tillväxt för betalda podcast
Publicerad: 13 februari 2023, 13:22
2022 års sista kvartal visar på en stark tillväxt för betalda podcast, enligt siffror från Mediavision.
Foto: The Motion Cloud
Antalet hushåll som betalar för podcasts växte med 85 procent under 2022 års fjärde kvartal, jämfört med samma period 2021. Det visar siffror från Mediavision.
2022 års sista kvartal visar på en stark tillväxt för betalda podcast, enligt siffror från Mediavision. Antalet hushåll som betalar för podcast växte med 85 procent under 2022 års fjärde kvartal, jämfört samma period 2021. Men majoriteten av de betalande hushållen, hela 97 procent, betalar också för en annan ljudtjänst till exempel en musiktjänst eller ljudbokstjänst. Därmed växer i stort sett inte antalet betalande hushåll på den sammantagna betalda ljudmarknaden.
Det faktum att fler och fler medier satsar på podcast – som en slags mervärdes-tjänst åt befintliga prenumeranter – kan det påverka konsumenternas vilja att betala för renodlade podcasttjänster, spår Fredrik Liljeqvist, senior analytiker på Mediavision:
– Vi har redan sett hur stora betalaktörer som till exempel Spotify, men även ljudboksaktörer och dagstidningar, breddat sina tjänster genom att också inkludera podcasts. 2023 lär ge en fingervisning om den renodlade betalmarknaden för podcasts. En del talar för att podcasts i ökande grad ”bundlas” med annan media framöver. Möjligen drivs detta på vid en försämrad konjunktur, där hushållen också ser över sina medieutgifter.