Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag06.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Radio/podd

SR: ”Vi ska vara bäst på ljud”

Sveriges Radio tog publiken till hjälp för att formulera framtidens mål och vision. Resultatet kommer att vägleda oss de kommande åren, skriver vd Cilla Benkö och styrelseordförande Lennart Käll.

Publicerad: 2 Januari 2020, 06:29

Sveriges radios vd Cilla Benkö och Lennart Käll, styrelseordförande.

Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio och Svenska Spel


Ämnen i artikeln:

Sveriges RadioCilla Benkö

Tack svenska folket för hjälpen! Utan er hade vi inte varit där vi är i dag. Utan er hade vi inte kunnat ta fram vår nya vision och våra nya mål. I våras åkte vi på en lång turné från norr till söder och träffade och talade med flera tusen svenskar. Vi pratade om synen på Sveriges Radio, vad som fick de vi mötte att lyssna på oss, vad som gör att ni stänger av, vad ni saknar från oss. Det finns flera viktiga lärdomar att dra från de många mötena.

Många som vi träffade efterfrågade fler satsningar på poddar, många vill lyssna på en tid och en plats som de själva väljer. Vårt svar är att vi kommer att erbjuda ännu fler kvalitetspoddar de kommande åren tillsammans med de största och mest framgångsrika poddarna som vi redan skapat, som exempelvis P3 Dokumentär, P3 Historia och Creepypodden. 

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

”Vi kommer att erbjuda ännu fler kvalitetspoddar de kommande åren”

Nästa år kommer det att bli en ännu tydligare skillnad mellan det vi erbjuder i vanlig radio och det erbjudande vi har som podd. Radion går mer mot här och nu och direktsändningar där publikens möjligheter till medskapande både i studion men också utanför radiohusen kommer att öka. Den förändringen har redan skett i våra lokala kanaler, och som tidigare aviserat kommer även P3 förändras. 

Vi kan lova en annan sak: när Sveriges Radio utvecklar företaget och tänker nya format så kommer vi att hålla fast vid vår strategi att ha ljudet i fokus. Vi är ett ljudbolag, vi ska vara bäst på ljud. Vi tror att det är rätt väg för att ge publiken mest valuta för pengarna och ge oss en tydlig position i ett tufft konkurrensläge. Om det också underlättar för en mer livskraftig kommersiell mediemarknad så är det både bra och viktigt. Den svenska demokratin mår bäst av ett starkt public service sida vid sida med starka kommersiella medier, det tryggar den så viktiga mångfalden. 

Sveriges Radio har i dag verksamhet på mer än 50 platser. För oss är det centralt att fortsätta att stärka bevakningen i hela landet. När vi mötte publiken i våras var det många som lyfte fram just detta, nämligen att radion har en lokalkänsla och ofta finns med där det händer. Andra pekade på att vi kunde bli ännu bättre på att befinna oss där inga andra medier finns och ställa frågor och granska makten. Därför lägger vi till att börja med mer kraft och resurser på det. 

”Den svenska demokratin mår bäst av ett starkt public service sida vid sida med starka kommersiella medier”

I dag gör vi drygt 1700 lokala nyhetssändningar varje vecka och tack vare över 20 korrespondenter över hela världen kan vi också göra utrikespolitiska sammanhang begripliga genom att vara på plats. För det och resten av vårt utbud på 170 000 timmar om året betalar varje skattebetalare som mest 1.30 kronor om dagen.

Vi kan, och ska, som inget annat medieföretag i Sverige knyta ihop det lokala med det nationella och det globala. Vi talar inte om för dig vad du ska tycka. Vi ger dig fakta och analyser som gör det enklare att fatta egna beslut. När vi tog fram vår nya vision – Fler röster och starkare berättelser för en större förståelse – hade vi just detta i åtanke, att vi ska vara en plats där fler ges utrymme vilket förhoppningsvis skapar en större förståelse för hur någon annan tänker och resonerar vilket får ökad betydelse i en alltmer polariserad tid.

En sak vet vi mer säkerhet: Vi kommer att göra vad vi kan för att möta de krav och förhoppningar som finns på oss de kommande åren. 

Cilla Benkö, vd Sveriges Radio

Lennart Käll, styrelseordförande Sveriges Radio

Ämnen i artikeln:

Sveriges RadioCilla Benkö

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.