Få hela storyn
Starta din prenumeration
Radio/podd
Publicerad: 13 Januari 2020, 07:06
Radiohuset på Gärdet i Stockholm.
Under 2020 ska 20 nya medarbetare anställas till Sveriges Radio. Anledningen är så kallade pop up-stationer.
Ämnen i artikeln:
Sveriges RadioDe kommande tre åren ska Sveriges Radio satsa ytterligare på lokaljournalistik genom så kallade pop up-stationer via P4.
”Begreppet pop-up innebär att vi kortare eller längre perioder finns på plats med reportrar på orter och i samhällen som vi och andra medier normalt sett sällan besöker. Vi har testat det förut: de lokala kanalerna i Kalmar, Jönköpings och Östergötlands län etablerade sig i exempelvis Ydre under ett halvår, P4 Sjuhärad fanns på plats i området Hässleholmen i Borås under fyra månader och P4 Västernorrland bevakade under en period Sollefteå på samma sätt”, skriver Michael Österlund, biträdande programdirektör med ansvar för innehållsproduktionen, i Sveriges Radio-bloggen.
I år ska pop up-stationer dyka upp på cirka 50 platser runt om i landet, bland annat i Höör och i trakterna kring södra Kronoberg och norra Blekinge. Det innebär att SR under året ska anställa 20 nya medarbetare lokalt.
Orsaken till satsningen är att det i ”denna tid är nödvändigt att bevaka hela Sverige i all dess skönhet och komplexitet – med både bredd och djup”, skriver Michael Österlund.
Ämnen i artikeln:
Sveriges Radio