Radio/podd
Spotify tar poddprenumerationer till Sverige
Publicerad: 17 november 2021, 07:35
Johan Seidefors, nordisk innehållschef på Spotify.
Foto: Alexander Donka
Spotify lanserar en tjänst som låter poddkreatörer ta betalt för sitt innehåll, på den svenska och europeiska marknaden.
Ämnen i artikeln:
SpotifyRedan i somras gjordes prenumerationstjänsten tillgänglig i USA, vilket Dagens Media tidigare har rapporterat om.
Prenumerationstjänsten möjliggör för poddskapare att ta betalt för sina avsnitt. Till en början får poddskaparna behålla alla intäkter, men från och med 2023 ska Spotify ta ut en avgift på 5 procent för tjänsten. Som jämförelse tar Apple 30 procent av intäkten på varje poddköp.
Idag, 17 november 2021, släpper Spotify prenumerationsverktyget på 33 nya marknader, inklusive Sverige, Danmark, Finland och Norge.
– Vårt nya prenumerationsverktyg handlar om att stärka podcastkreatörer och ge dem fler valmöjligheter för intjäning på sitt innehåll. Målet är att erbjuda den mest kreatörsvänliga lösningen för podcastprenumeration där vi bland annat erbjuder bred räckvidd och 100 procent av intäkterna, säger Johan Seidefors, nordisk innehållschef på Spotify, i ett pressmeddelande.
LÄS ÄVEN: Innehåll i fokus för poddbolagen – när annonsintäkterna och räckvidden ökar