Radio/podd
Spotify i globalt partnerskap med WPP
Publicerad: 4 augusti 2023, 07:30
Integreringen ska hjälpa annonsörer att bättre förstå lyssnarbeteenden och föra till effektivare och mer kreativa annonsstrategier inom digitalt ljud.
Foto: Anders Wiklund/TT
Spotifys annonsprodukter integreras i WPP:s tjänster.
Som en del av partnerskapet kommer Spotifys plattform att integreras i WPP:s tjänster, vilket gör att WPP-kunder får tillgång till Spotifys verktyg för annonsörer samt första parts data. Integreringen ska hjälpa annonsörer att bättre förstå lyssnarbeteenden och föra till effektivare och mer kreativa annonsstrategier inom digitalt ljud.
Det kommer även att finnas utbildningsprogram för anställda och kunder, som fokuserar på kreativitet inom ljud med hjälp av Spotifys annonsprodukter, liksom tidigt tillgång till Spotifys insikter kring ljudtrender och neuro-studier.
Stephan Pretorius, chief technology officer på WPP, kommenterar i ett pressmeddelande:
– Ljudstreaming har blivit en integrerad del av vardagen, och vi på WPP ser att ljudmediets kraft är en kritisk komponent inom marknadsföring.
Spotify annonserade nyligen en prishöjning av sin premiumtjänst på flera marknader, däribland Sverige. Under årets andra kvartal, vars rapport kom i juli, har Spotify levererat bättre än förväntat. Bland annat har antalet månatliga användare ökat med nära 30 procent.
Spotify sade samtidigt i början av året upp ungefär 600 personer som en följd av att bolagets kostnader ökade två gånger så snabbt som intäkterna under 2022.
LÄS ÄVEN: Ljudbolagen lägger ägandet på börsen
LÄS ÄVEN: Spotifys Nordenchef: ”Med vår storlek kommer ett stort ansvar”