Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Radio/podd

Spotify gör nytt förvärv på podcastområdet

Publicerad: 17 februari 2022, 07:03

Spotify lägger beslag på två bolag som analyserar effekten av podcastreklam.


Ämnen i artikeln:

SpotifyToppnyheter förmiddag

Som en del i Spotifys podcastsatsning har streamingbolaget de sista åren gått in i flera företag som är verksamma på området. Däribland Megaphone, The Ringer, Gimlet Media, Anchor och Parcast.

Nu får också de framstående bolagen Chartable och Podsigh, som båda sysslar med att analysera hur annonser i podcasts går, Spotify som ägare. Det rapporterar The Verge.

Spotifys ambition är att använda tekniken på hela Spotify-plattformen, inklusive för att undersöka effekten av ljudannonser inom musik samt videoannonser och displayannonser.

”Dessa verktyg kommer att göra det enklare för publicister att omvandla publikinsikter till handling och utöka sitt lyssnarskap samtidigt som deras affär växer”, skriver Spotify.

Vad Spotify har betalat för förvärvet är inte kommunicerat.

Linnéa Kihlström

Chefredaktör och ansvarig utgivare

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev