Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Radio/podd

Spotify gör miljardförlust under andra kvartalet

Publicerad: 27 juli 2022, 11:06

Daniel Eks Spotify går med förlust.

Foto: Lars Pehrson/SvD/TT

Trots inflation och stigande vardagskostnader för hushållen ökar Spotify sin användarbas – samtidigt ökar också förlusten. För andra kvartalet i år gjorde bolaget en förlust på två miljarder kronor.


Ämnen i artikeln:

SpotifyDaniel EkToppnyheter eftermiddag

När bolaget presenterade årets andra kvartalsrapport innan börsen i New York öppnade på onsdagen presenterade de en större förlust än vad analytikerna hade räknat med. Bolaget, som brottats med lönsamheten, visade på en förlust på hela två miljarder kronor. Samtidigt presenterade de en något ökad omsättning än vad analytikerna hade räknat med, den låg på nära 30 miljarder kronor.

Spotify nämner bland annat personalkostnader och ökade marknadsföringsinitiativ som orsaker till de högre förlusterna för kvartalet.

LÄS OCKSÅ: Spotifys Nordenchef: ”Med vår storlek kommer ett stort ansvar”

Samtidigt ökade intäkterna för premiumanvändare med 22 procent under kvartalet och reklamintäkterna ökade med 31 procent under kvartalet och utgör nu 13 procent av de totala intäkterna, skriver bolaget i rapporten.

Antalet användare ökar också. Under andra kvartalet hade de 433 miljoner användare, upp 11 miljoner från kvartalet innan och upp 68 miljoner från andra kvartalet i fjol.

Bolagets aktie är ner drygt 55 procent i år på börsen, ner 65 procent från coronatoppen i början av 2021 och ner drygt 30 procent sedan bolaget börsnoterades.

Daniel Ek, vd och grundare av Spotify hade 2020 en förvärvsinkomst på omkring 97,6 miljoner kronor.

LÄS OCKSÅ: Topp 20: Här är mediebranschens högst betalda chefer 

 

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev